Personalista ve firmÄ uvidà dÅÃv váš životopis než vás osobnÄ. Takže právÄ na nÄm záležÃ, jaký prvnà dojem udÄláte a jestli vůbec dostanete pÅÃležitost k osobnÃmu setkánÃ. PÅÃpravÄ Å¾ivotopisu se proto vyplatà vÄnovat Äas i pozornost. NavÃc, pokud jej budete mÃt opravdu profesionálnÃ, můžete ho použÃt i kdykoliv v budoucnu, staÄà jen aktualizovat informace.
Prázdnou Å¡ablonu pro vyplnÄnà životopisu si můžete snadno stáhnout. Je v nà vÅ¡e, co bude vaÅ¡e zamÄstnavatele v prvnà fázi zajÃmat. Než životopis odeÅ¡lete zamÄstnavateli, uložte ho do formátu PDF, aby v nÄm neÅ¡lo nic mÄnit. A nezapomeÅte soubor náležitÄ pojmenovat. NapÅÃklad âCV_Petr Novákâ. StejnÄ postupujte u vÅ¡ech dalÅ¡Ãch materiálů, které budete pÅÃpadným zamÄstnavatelům posÃlat.
Pokud chcete, aby vaÅ¡e CV nezapadlo mezi desÃtkami podobných, pohrajte si s grafickou úpravou. VytvoÅte si vlastnà originál nebo se inspirujte napÅÃklad na FlowCV, Canva.com nebo Adobe Spark.
Personalista ve firmě uvidí dřív váš životopis než vás osobně. Takže právě na něm záleží, jaký první dojem uděláte a jestli vůbec dostanete příležitost k osobnímu setkání. Přípravě životopisu se proto vyplatí věnovat čas i pozornost. Navíc, pokud jej budete mít opravdu profesionální, můžete ho použít i kdykoliv v budoucnu, stačí jen aktualizovat informace.
Prázdnou šablonu pro vyplnění životopisu si můžete snadno stáhnout. Je v ní vše, co bude vaše zaměstnavatele v první fázi zajímat. Než životopis odešlete zaměstnavateli, uložte ho do formátu PDF, aby v něm nešlo nic měnit. A nezapomeňte soubor náležitě pojmenovat. Například „CV_Petr Novák“. Stejně postupujte u všech dalších materiálů, které budete případným zaměstnavatelům posílat.
Pokud chcete, aby vaše CV nezapadlo mezi desítkami podobných, pohrajte si s grafickou úpravou. Vytvořte si vlastní originál nebo se inspirujte například na FlowCV, Canva.com nebo Adobe Spark.
Při přípravě CV je důležité dodržovat několik základních zásad:
- Stručnost – Životopis by neměl zabrat víc než jednu až dvě stránky. Personalisté mu budou věnovat přibližně 6 sekund. Pak se přesouvají k dalšímu.
- Struktura – Nejvíce relevantní informace patří na úvod. Nudný začátek totiž může zaměstnavatele od dalšího čtení odradit. Nejjistější je dodržet strukturu šablony.
- Relevance – Životopis upravujte podle toho, o jakou pozici a v jaké firmě žádáte. Týká se to zejména výčtu zájmových aktivit. Za zmínku určitě stojí ty, jež mají vztah k dané pracovní náplni.
- Jen pravdivě – Možná se vám zdá, že máte málo zkušeností, nebo naopak máte za sebou období, na něž nejste pyšní. I přesto ale v životopise nic neupravujte a nepřikrášlujte. Personalisté mají na tyto věci cit. A při osobním pohovoru by se vám to nemuselo vyplatit.
Pozor na hluchá místa! Časové údaje by měly navazovat. Pokud pár měsíců vynecháte, vězte, že právě na ně se vás budou ptát.
Co by v CV nemělo chybět
- Osobní údaje
- Kontaktní údaje
- Fotografie
- Vzdělání
- Praxe
- Kurzy a další vzdělání
- Jazyky
- Zájmy a ostatní aktivity
Životopis je strukturovaný dokument. Nebojte se ale na úvod přiložit pár osobních vět. V úvodu CV (nebo v průvodním e-mailu) můžete stručně zmínit, v čem jsou vaše silné stránky, jaká je vaše motivace i v čem můžete být pro firmu přínosem. Zkušeným personalistům to velmi rychle ukáže osobnost uchazeče.
Prohlédněte si, jak má vypadat životopis a co všechno v něm zmiňovat
Vytvořit si své CV můžete také na síti LinkedIn. Při oslovování zaměstnavatelů pak pošlete buď odkaz na svůj profil, nebo si jej stáhněte v PDF. Nevýhodou je, že nelze životopis přizpůsobovat místu, na které se hlásíte. Na LinkedIn lze také jednoduše žádat o pracovní pozice.
Více než váš životopis často napoví i další sociální sítě. Připravte se, že personalisté si vás vyhledají. Je proto dobré předem zrevidovat své veřejné příspěvky a hlídat si, jak se prezentujete prostřednictvím Stories. Facebook a Instagram mohou totiž uchazečům o zaměstnání jak pomoci, tak uškodit.
Pozor! Šablonu PDF otevřete pouze v programu Adobe Acrobat Reader. Vyplňte informace o sobě, dejte vytisknout a máte hotový profesionální životopis.
Motivační dopis
Některé firmy požadují spolu s životopisem také motivační dopis. Je to krátký osobní dokument o délce maximálně ½ A4. Dává vám prostor přesvědčit zaměstnavatele, že vy jste na danou pozici ti praví. Zde je možnost zmínit, čím vás práce láká i v čem pro firmu můžete být přínosem.
Jestliže si nejste jistí, jestli motivační dopis k životopisu přiložit, je lepší to udělat. Fakt, že jste připravili něco nad rámec inzerovaných požadavků, je ukázkou vaší snahy a důkazem motivace.
Jak psát motivační dopis
- Pište jej konkrétní osobě ve firmě.
- Používejte souvislé, ale krátké věty.
- Vyhněte se složitým souvětím. Na začátku uveďte, o jakou pozici máte zájem.
- Vysvětlete, proč máte zájem o pozici právě v této firmě.
- Vypíchněte, proč se na danou pozici hodíte a čím můžete být firmě přínosní.
Než motivační dopis odešlete, dejte jej přečíst pár dalším lidem. Mohou narazit na nejasnosti, které vy po hodinách příprav už nevidíte.
Stáhněte si pro inspiraci ukázku motivačního dopisu s tipy, jak při jeho psaní postupovat.