Rozeslali jste své životopisy a čekáte na telefon nebo e-mail? Pak je dobré být ve střehu. Nikdy nevíte, kdy vám personalista zavolá. Proto je lepší představovat se do telefonu celým jménem a slušným pozdravem, zejména pokud vám zavolá neznámé číslo. Personalisté totiž vnímají vaše reakce a dělají si obrázek už při prvním kontaktu.
Už telefonát personalisty je součástí přijímacího řízení
Na hovor je proto potřeba se plně soustředit hned od začátku. Zvlášť pokud jste rozesílali životopisů víc, byla by škoda domluvit si čas pohovoru a pak zjistit, že jste nezachytili, s kým mluvíte. Naopak není nic špatného na tom, se hned v úvodu omluvit a poprosit o zopakování, pokud jste jméno volajícího a hlavně firmy přeslechli.
Pokud vám personalista telefonuje a nemáte u sebe tužku a papír, abyste si zapsali detaily plánované schůzky, nestyďte se to přiznat. Poproste, zda můžete zavolat zpět. Také se nebojte ptát, pokud vám je něco ohledně domlouvaného pohovoru nejasné: Jak dlouho bude schůzka trvat? Potřebujete s sebou něco? Bude pohovor probíhat v češtině, nebo angličtině? Bude jeho součástí i nějaký test? Teď máte jedinečnou příležitost to vše zjistit.
Telefonní číslo personalisty včetně názvu firmy si uložte do mobilu. Když vám příště zavolá a vy budete vědět, s kým mluvíte, hned od začátku, máte body navíc.
Ozve-li se vám firma e-mailem, odpověď zbytečně neodkládejte. Zde je, kromě slušného vyjadřování, potřeba dát pozor i na pravopis a styl. Hovorové výrazy do komunikace s personalistou nepatří.
Na pohovor se doma připravte
Než vyrazíte na pohovor, vyplatí se věnovat pár minut domácí přípravě. Připomeňte si, o jakou konkrétní pozici v této firmě šlo a jaké měli požadavky. Pokud jste svůj životopis upravovali pro jednotlivé zaměstnavatele, podívejte se, který to byl právě pro tohoto. Zároveň si sami pro sebe ujasněte, za jakých podmínek jste ochotní a schopní pracovat a kdy už ne. Týká se to nejen pracovní náplně, ale i finančního ohodnocení a dalších důležitých kritérií.
Často je užitečné zjistit si také základní informace o firmě, do níž se hlásíte. Na internetu snadno najdete, v čem podniká, jak je přibližně velká a jaké hodnoty vyznává. Posílíte dojem, že se o dané místo opravdu zajímáte a že jste aktivní.
Zformulujte si předem odpovědi na otázky, které vás mohou vyvést z míry nebo jichž se obáváte. Zároveň se připravte, jak odpovíte na případné dotazy, které by správně padnout neměly: Jste cizinec? Proč máte přízvuk? Jste věřící? Odpovídat nemusíte. Ale i fakt, že odpovědět nechcete, je potřeba slušně a jasně sdělit.
Sepište si vlastní dotazy
Nejen personalista se na pohovoru vyptává. Připravte si otázky, které vás v souvislosti s danou pracovní pozicí zajímají. Je vám jasná pracovní náplň? Podmínky, dress code i časový harmonogram? Pokud ne, zde máte příležitost to zjistit. Otázky si klidně zpracujte písemně. Opět tím personalistovi ukážete, že jste se na pohovor připravovali a práce vás zajímá.
Je dobré včas promyslet i ryze praktické záležitosti. Víte přesně, kam se máte dostavit a po kom se ve firmě ptát? Pamatujete si jméno člověka, s nímž jste pohovor domlouvali? Jak dlouho cesta na pohovor potrvá a jakou časovou rezervu si nechat pro případ dopravní zácpy? V jakém oblečení půjdete?
Pokud není dress code přesně specifikovaný, je dobré vsadit na slušný společenský styl. Dámy sukně, šaty nebo společenské kalhoty doplněné halenkou nebo košilí. Pánové oblek, případně společenské kalhoty s košilí a svetrem. Tepláky, tenisky, mikiny a trička jsou, stejně jako žvýkačka nebo sluchátka v uších, nevhodné.
Komunikujte, i když ztratíte zájem
I v případě, že jste si zájem o pozici na poslední chvíli rozmysleli nebo se na pohovor nemůžete dostavit, je důležité s firmou dál komunikovat. Důvody mohou být různé: nemoc, potíže v rodině nebo změna ve vašem denním programu. Personalista i zaměstnavatel ocení, že jste se ozvali a hledáte způsob, jak nečekanou překážku vyřešit. A pokud to bude možné, pokusí se s vámi najít jiný vhodný termín. Personalistu kontaktujte i v případě, že jste si sehnali jinou práci a z výběrového řízení odstupujete.
Uchazeč, který se na pohovor nedostaví, aniž by jej předtím zrušil, se stává pro zaměstnavatele nespolehlivou a nezodpovědnou osobou. A také pro personalistu, který má výběrové řízení na starosti. Nikdy nevíte, kdy a v jaké firmě se s těmito lidmi setkáte příště. Je lepší se v každé situaci chovat férově, i když je to třeba nepříjemné.