Nenaleťte podvodníkům: Jak poznat důvěryhodný e-shop a platit kartou bezpečně

18. července 2024

7 minut

Češi jsou milovníci online nakupování. Podle Eurostatu nakupuje na internetu 84 % Čechů. V Evropě tak patříme mezi „velmoci“ v internetovém nakupování.  A není se čemu divit. Nákupy na internetu jsou rychlé a pohodlné.  Jak ale poznáme, že je vybraný e-shop bezpečný a naše peníze nezmizí v nedohledu? Přečtěte si, jak platit kartou na internetu, jaké zásady bezpečnosti dodržovat a nenaletět podvodníkům. 

Podle čeho poznáte bezpečný e-shop: Hledejte hodnocení a nebojte se ověřovat informace

Víc než Češi nakupují na internetu už jen Dánové, Švédi, Irové a Nizozemci. Při online nakupování také upřednostňujeme platbu kartou.  Platba předem totiž představuje ideální způsob nakupování u důvěryhodného a bezpečného e-shopu.

Jak ale takový internetový obchod poznáte? 

  • Zjistěte si o obchodu co nejvíce informací – nebojte se „googlit“. Pokud měl někdo před vámi s konkrétním e-shopem špatnou zkušenost, existuje velká šance, že se nejedná pouze o jednoho zklamaného zákazníka. V takovém případě narazíte na opakované negativní recenze a varování.
  • Pomoct mohou certifikáty – Heureka nebo APEK (Asociace pro elektronickou komerci) udělují loga a certifikáty pro bezpečné e-shopy. Tyto virtuální nálepky dostávají jen ověření obchodníci například na základě recenzí od skutečných zákazníků. Hodnotí se komunikace e-shopu, zákaznická podpora, dodací lhůty nebo také možnost reklamace a vrácení peněz. Pozor ale na to, že samotné logo neznamená automaticky bezpečný e-shop. Pravost certifikátu si v případě nejistoty ověřte přímo u Heureky nebo APEK.
  • Před nákupem si zkontrolujte důležité údaje – každý e-shop musí na svých stránkách uvádět kontakt (přesnou adresu, telefonní číslo, mail), identifikační údaje (IČO a DIČ), obchodní a reklamační podmínky. Pokud něco z toho nemůžete na stránkách najít nebo se vám informace nezdají v pořádku, raději nakupte jinde.
  • Ověřte si e-shop – například Česká obchodní inspekce vytváří databázi rizikových e-shopů. Najdete tam seznam podezřelých obchodů, které nemají například uvedeného žádného majitele. Často se jedná o e-shopy, které lákají na výprodeje atraktivního zboží – oblečení nebo boty známých značek. Nakupovat na takových místech se ale nemusí vyplatit. Nevíte, s kým uzavíráte kupní smlouvu a těžko se pak také domůžete svých práv při případné reklamaci.

Vyhněte se podvodníkům: Sledujte varovné signály

Pokud se vám zdá na e-shopu cokoli podezřelého, raději tam nenakupujte. Zaměřte i na typické varovné signály, které vám mohou ušetřit nejen nervy s případnou reklamací, ale hlavně vaše peníze.

Na co si dát při online nakupování pozor:

Platba pouze předem – podezřelé může být i to, že obchod neumožňuje platbu na dobírku. Může se stát, že peníze pošlete, ale slíbené zboží nedorazí.

Žádné hodnocení ani recenze zákazníků – pokud nenarazíte na žádné reference, pak je veliká šance, že se například negativní recenze mažou. E-shop také nejspíš není součástí žádného hodnocení zákazníků. v takovém případě si nákup dobře rozmyslete.

Příliš nízké ceny – pokud e-shop nabízí zboží výrazně levněji než konkurence, zbystřete. Jestli se ceny liší o desítky procent, může se jednat o podvod.

Krátce registrovaná doména – kdy si obchodník doménu zaregistroval zjistíte snadno například u správce českých domén nic.cz. Pokud je doména registrovaná krátce, ale obchodník se například chlubí několika lety na trhu, nebo uvádí stovky recenzí, pravděpodobně se jedná o podvod. Zkontrolovat si můžete i zahraniční domény například na stránce whois.net.

E-shop neuvádí kontaktní údaje – pokud v záložce Kontakt narazíte jen na formulář, ale nedohledáte žádný e-mail nebo telefonní číslo, znamená to, že majitel e-shopu nemá zájem s vámi komunikovat. A je na vás, jestli v takovém obchodě chcete nakupovat. Pozor také na to, když se snažíte dovolat na uvedené číslo a nikdo ho nebere. V obchodě bez fungující zákaznické péče raději nenakupujte.

Zkontrolujte obchodní podmínky – pokud nakupujete na vybraném e-shopu poprvé, projděte si obchodní podmínky. Zaměřte se především na dodací lhůty nebo postup při vyřízení reklamace. Každý poctivý obchodník poskytuje tyto informace dopředu. Nehledě na to, že je to také jeho zákonná povinnost. 

Jak bezpečně platit kartou na internetu 

Jedním z nejpohodlnějších způsobu placení na internetu je platba kartou přes platební bránu. Při takové transakci zadáváte jen tři základní údaje:

  • Číslo karty
  • Platnost karty
  • Kontrolní CVV kód

Než začnete vyplňovat jakékoli citlivé údaje na nevyzkoušeném e-shopu, projděte si naše Bezpečnostní desatero pro platby kartou.

Než se rozhodnete na e-shopu nakupovat, zkontrolujte si, že je stránka zabezpečená a v adrese není žádný překlep nebo jiný znak.

Podvodníci často zkupují podobně vypadající domény. Před nákupem si tak zkontrolujte, že jste skutečně na stránce, kde chcete být a v adresním řádku není například číslice 1 místo písmene I.

Pomoct vám může také symbol visacího zámku, který ukazuje, že je daný web zašifrovaný a používá bezpečnostní protokol. Pozor na to, že i zdánlivě zabezpečený web může provozovat podvodník. V případě pochybností si vždycky můžete ověřit, komu daný web patří a kdo je provozovatelem domény.

Podezřelá aktivita na účtu? Využijte reklamaci platby kartou

Pokud zaznamenáte ve svém bankovnictví platbu, kterou jste neprovedli, využijte možnost takovou platbu reklamovat.

Zvládnete to jednoduše v Georgi. Zabere vám to jen pár minut. V přehledu plateb najděte tu, kterou si přejete reklamovat. Pak už jen vyberete důvod reklamace a o zbytek se postaráme.

V mobilním bankovnictví můžete reklamovat:

  • Platbu, kterou jste neprovedli – vrátíme vám peníze za platbu, kterou jste neprovedli a pro jistotu také zablokujeme vaši kartu.
  • Duplicitní platbu – strhly se vám peníze za jeden nákup vícekrát? Nic se neděje. Platbu navíc vám vrátíme.
  • Reklamace zboží nebo služby – pokud vám dorazilo jiné zboží nebo naopak obchodník neposlal vůbec nic, pomůžeme vám s reklamací. 

O vaši bezpečnost na internetu se postará George

Samotné platební údaje ale k platbě kartou na internetu nestačí. Od prosince 2020 musíte všechny online transakce potvrdit ještě dalším bezpečnostním prvkem.

Pokud platíte kartou od České spořitelny, pak při placení na internetu pro jednoduché potvrzení plateb použijete George.

Aplikace vás vyzve k potvrzení platby, kde vidíte, jakou částku máte zaplatit a u jakého obchodníka. Je to další bezpečností pojistka proti zneužití vaší karty.  Díky Georgi přesně víte, jakou platbu potvrzujete.

Online platbu v Georgi potvrdíte: 

  • Otiskem prstu
  • Skenem obličeje

Většina e-shopů vás pro snadnější budoucí platby vyzve, ať si uložíte údaje o své kartě. Tyto údaje obchodník nevidí, ale spárují se s vaším uživatelským účtem.

Pokud si nejste jistí, že je internetový obchod dostatečně věrohodný a ověřený, neukládejte své platební údaje. Doporučujeme pro takové platby klidně použít jednorázovou platební kartu. S virtuální kartou zaplatíte úplně stejně jako s klasickou kartou. Jen máte jistotu, že ji nikdo nezneužije. Po jedné transakci se totiž sama zruší.

Jednorázovou kartu si vytvoříte jednoduše v Georgi. Klidně těsně předtím, než se pustíte do placení objednávky. Vygenerují se vám klasické údaje – číslo karty i kontrolní kód. Po zaplacení se už nemusíte o nic starat.

Pokračujte dále

Platba na telefonní číslo má samé výhody

Jak vyřešit problémy s platební kartou

Jak vyřešit nejčastější potíže s výběrem hotovosti