Při sjednávání půjčky a výpočtu splátek vycházíme z očekávaných příjmů a výdajů. Ostatně, pomůže s tím i úvěrová kalkulačka, která počítá se všemi náklady na půjčku.
Jenže rodinná situace se může změnit ze dne na den. Onemocníme, přijdeme o práci nebo se náhle musíme starat o staré rodiče. A přestože v takovém případě máme hlavu plnou svých starostí, měli bychom myslet i na to, že třeba nebudeme schopní nějaký čas půjčku splácet. A předem vědět, jak se v takové situaci zachovat. Ostatně, právě pro tyto případy si můžeme společně s půjčkou sjednat pojištění schopni splácet.
Co dělat, když nemůžete splácet půjčku
Zásadní je jednat! Včas a otevřeně. Pokud víte o blížícím se problému předem, ptejte se poskytovatele na odložení splátek nebo jejich rozložení do delšího časového období. Tvářit se, že problémy neexistují a oddalovat jejich řešení, nepomůže. Pouze tím vytváříte prostor pro navyšování penále a sankčních poplatků.
Když se půjčka změní v problém: Jednejte hned!
V prvé řadě je potřeba jednat včas a rychle. Důvěryhodní poskytovatelé půjček umožňují pozastavit splácení a odložit jej až na dobu, kdy se situace opět srovná. „Už při sjednání půjčky se proto poskytovatele ptejme, jaké jsou poplatky za odložení splátek," radí David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni. Pokud nejde jen o dočasný výkyv, můžeme také zažádat o úpravu splátkového kalendáře. Tím se půjčka rozloží do delšího časového období a sníží se výše měsíční splátky.
Co s více půjčkami? Řešením je konsolidace
Mnoho lidí má více půjček. Ostatně, podle údajů Bankovního a Nebankovního registru klientských informací měla čtvrtina klientů bank i nebankovních společností v roce 2018 tři a více půjček. Přibližně 6,5 % klientů dokonce splácelo 5 a více půjček.
A domluvit se při potížích s každým poskytovatelem na odložení splátek nebo jejich snížení je téměř nadlidský úkol. V takovém případě je vhodným řešením sloučení půjček do jedné. Takzvaná konsolidace půjček znamená, že se všechny půjčky sloučí pod jedním poskytovatelem, obvykle bankou. Zjednoduší se komunikace a především: Klient splácí jedinou půjčku. A ta mívá často výhodnější podmínky než půjčky předchozí.
Dluh sám nezmizí
Do problémů se splácením se dostává zhruba každý desátý klient. A mnozí se, ke své škodě, dlouho tváří, že se nic neděje. „Doba, kdy naši klienti reálně pociťují předlužení, ale ještě nic neřeší, se pohybuje v řádu měsíců i let. Třetina z nich si problém přizná až 4 roky poté, co vznikl,“ říká David Šmejkal. Po celou dobu však rapidně rostou sankce a penále, které bude muset na konci zaplatit.
Mimochodem, vytloukat půjčku půjčkou také není řešení: Banka vám může další půjčku odmítnout.