2019: Rok virtuálních asistentů

Virtuální asistent. Umělá inteligence, kterou byste mohli ovládat svým hlasem a jednoduchými, přirozenými větami jí zadávat složité úkoly, ovládat skrze ni složité technologie, dosud přístupné jen odborníkům. Není divu, že nyní patří k nejdůležitějším technologickým trendům.
Prvním takovým běžně dostupným strojem, na který mohl člověk promluvit a zadat mu nějaký úkol lidskou řečí, byla Siri, virtuální asistentka, již Apple zabudoval v roce 2011 do svého iPhonu. Siri jste se mohli zeptat, kde je nejbližší restaurace nebo jaké bude počasí, a pokud jste se zeptali dobrou angličtinou, dokázala vám obvykle odpovědět.
Jistě, Siri byla trochu těžkopádná a často vám nerozuměla, ale na svou dobu šlo o přelomovou technologii.
O pár let později přišli na trh konkurenční virtuální asistenti: Alexa od Amazonu, Cortana od Microsoftu a Google Assistant. Amazon navíc přišel s vynálezem inteligentního reproduktoru Echo, který nejen hrál, ale poslouchal i povely – jakou má hrát hudbu, jaké rádio naladit, uměl i objednat taxíka, říci, jaké bude počasí, a řadu dalších věcí. Pro domácnost byl takový předmět praktičtější než mobil, a proto začala svůj inteligentní reproduktor vyrábět řada dalších firem.
Postupem času bylo stále více jasné, že inteligentní virtuální asistenti ovládaní hlasem od základu změní celou podstatu naší interakce se stroji a přístroji. A že se trh s těmito technologiemi stává postupně bojištěm klíčového významu – čtveřice technologických gigantů Apple, Amazon, Microsoft i Google do nich investuje obrovské prostředky a velká očekávání. Mnoho odborníků proto řadí virtuální asistenty mezi nedůležitější technologické trendy roku 2019.
Za pravdu jim dal už letošní veletrh CES, největší akce v oblasti spotřební elektroniky a IT na světě, konaná každý rok v lednu v Las Vegas. Virtuální asistenti zde byli dominantní téma.
Google tvrdí, že na světě už je přes jednu miliardu přístrojů kompatibilních s jeho Google Assistantem. Ještě loni to bylo „pouhých“ 400 milionů. Amazon, hlavní rival Googlu, tvrdí, že v USA nabízí jeho virtuální asistentka Alexa momentálně téměř 57 tisíc různých funkcí (což je dvakrát tolik než loni), v Británii okolo 30 tisíc (což je dokonce 233% nárůst). I v Německu, nacházejícím se mimo anglofonní oblast, se dá využít okolo 8 tisíc funkcí, což je o 152 % více než loni.
Technologie v dětském věku
Cílem Googlu i Amazonu je totéž: aby se jejich virtuální asistent stal středobodem každodenního života běžného člověka. K tomu je však ještě daleko. „Virtuální asistenti jsou zatím ještě v dětském věku a mají řadu nedostatků,“ říká technologický redaktor New York Times Brian X. Chen. Často člověku nerozumějí. A tak je občas místo přemlouvání umělé inteligence, aby vám zhasla v kuchyni, jednodušší dojít k vypínači. A je otázkou, jak rychle tato technologie ze svých dětských let vyroste a dospěje.
Jaroslav Škrabálek, zakladatel technologického startupu Takeplace, se domnívá, že dospěje rychle. Škrabálek připomíná, že virtuální asistent není jen jedna umělá inteligence (AI), ale že je to soubor několika různých systémů umělé inteligence. Virtuální asistent využívá například jeden typ AI k rozeznávání a zpracování lidské řeči a jiný k tomu, aby pomocí lidské řeči uměl poskytnout informace. A další systém AI se zase stará o to, aby asistent dokázal vykonávat sérii úkolů a chápal jejich logickou posloupnost.
„Pokud se podíváme na onu prvně zmíněnou AI, která pracuje s řečí, tak složitost jazyka virtuálních asistentů není zatím velká. Je zhruba na úrovni psa, zvládajícího jednoduché příkazy jako „přines“ nebo „lehni,“ konstatuje Škrabálek. Jedním dechem však dodává, že AI schopná pracovat s komplikovanější větnou stavbou už existuje – například Project Debater od IBM, který pracuje s databází více než 10 miliard vět a ve veřejné debatě v San Francisku dokázal porazit živého diskutéra.
Stejně tak už dnes existuje celá řada chytrých aplikací, jež dokáží vykonávat složité série úkolů. Například Shortcuts od Apple. „Takže jednotlivé komponenty pro vyspělého virtuálního asistenta už existují. Jde jen o to integrovat je do jednoho zařízení,“ říká Škrabálek.
Virtuální asistent ve vaší kanceláři
Momentálně jsou dvě hlavní oblasti využití virtuálních asistentů. Za prvé se mají stát základním prvkem chytrých domácností (smart homes), kde vám pomohou ovládat vše od kliky u dveří až po žárovky.
Zadruhé se počítá s jejich využitím ve firmách. „Virtuální asistent může úplně převzít složité úkoly složené z drobných rutinních věcí,“ vysvětluje Jaroslav Škrabálek. „Můžete mu říci: Udělej mi kompletní report hospodářských výsledků firmy za poslední dva kvartály. A kontaktuj celý tým a dohodni s nimi teambuilding. Domluv datum, místo a zarezervuj hotel,“ říká Škrabálek a dodává, že vedle komunikace s člověkem bude muset virtuální asistent zvládnout i komunikaci s ostatními stroji.
„Když se budeme držet úkolu zorganizovat teambuilding, pak už existují AI aplikace, jež se postarají o rezervaci hotelů, i takové, které zařídí organizaci meetingů a eventů, třeba české služby Meetbot a Eventbot. Jde o to, aby kooperovaly. Aby se robot, který organizuje eventy jako teambuilding, domluvil s robotem, který zarezervuje hotel v Krkonoších,“ dodává Škrabálek.
Menší virtuální asistenti se rodí jako houby po dešti. Jedním je třeba Amy (nebo Andrew, název je na zákazníkovi), již vyvinula newyorská firma X.ai. Amy se proslavila jako velmi schopný organizátor schůzek, který funguje přes e-mail, Slack a další obchodní chaty a taky přes chytré reproduktory. Když dáte Amy do kopie mailu, kde se ptáte svého obchodního partnera, zda bude mít příští týden čas na schůzku, ona už s ním dohodne místo a čas sama – bude přitom vycházet z vašeho kalendáře.
Šéf X.ai Dennis Mortensen tvrdí, že brzy uvidíme v praxi desetitisíce takovýchto úzce specializovaných aplikací umělé inteligence. A až budou všechny pracovat bok po boku, bude to mít přímo exponenciální účinek.
S tím souhlasí i Jaroslav Škrabálek, podle něhož budou velcí virtuální asistenti jako Siri, Google Assistant nebo Alexa hrát v tomto systému roli jakéhosi hlavního dirigenta.
Což ovšem předpokládá radikální změnu celého byznys modelu, podle kterého technologické firmy fungují. Virtuální asistenti různých značek totiž budou muset pracovat společně.
A vedení klíčových hráčů si to uvědomuje. „Měli byste mít jednou možnost říci: Alexo, zeptej se Siri na to a to. To bude jednou naprosto běžný příklad využití virtuálního asistenta,“ říká viceprezident firmy Amazon David Limp.
Amazon, Microsoft a Google se alespoň otvírají světu tím, že nabízejí třetím stranám otevřené platformy (Alexa Skills Kit, Cortana Skills a Actions on Google) s volně dostupnými vývojářskými nástroji, API a dokumentací. Ty dávají kterékoli firmě možnost upravit schopnosti virtuálních asistentů k čemukoli potřebují, od e-commerce přes sledování nákladů až po logistiku.
Možností využití virtuálních asistentů v byznysu je nepřeberně a zatím jsme úplně na začátku.