Jak dát kolegům zpětnou vazbu?

20. ledna 2022

3 minuty

Zpětná vazba posouvá nejen jednotlivce, ale celou firmu. Proto je důležité vytvořit atmosféru stojící na důvěře a bezpečí mezi členy týmu – jen tak se vaše postřehy dočkají pozitivního přijetí. Buďte také pohotoví – nic neodkládejte a čas na feedback si najděte co nejdříve po konkrétním úkolu. Na co dalšího byste si měli dát pozor?

Zpětná vazba bývá pro spoustu lidí strašákem. A nejen pro ty, kteří ji dostávají, ale i pro ty, kdo ji dávají. Nechcete nikomu ublížit, na druhou stranu však víte, že zpětná vazba je důležitá pro rozvoj vašeho týmu. Jak tedy na to? Jděte přímo k věci. Zapomeňte na takzvanou metodu sendviče – zpětná vazba má být konkrétní. Metoda sendviče totiž spočívá v tom, že vedoucí daného pracovníka nejprve pochválí, pak přijdou na řadu případné výtky, a nakonec opět pochvala. Negativní zpětná vazba je tedy vložená mezi dvě pozitivní – stejně jako náplň v sendviči. Zaměstnanec by údajně měl lépe přijmout kritiku, jenže takto podaný feedback může být ve výsledku matoucí. Proto raději jednejte na rovinu.

  • Buďte konkrétní
    Zaměřte se spíš na posouzení úkolu než osoby. Vyhněte se hodnoticím výrazům – například že dotyčný jednal hrubě. Spíš řekněte: „Všiml jsem si, že jsi během schůzky dvakrát přerušil klienta.“ Lepší je uvést konkrétní fakta. Jen tak může následovat věcná diskuse bez emocí.
  • Vysvětlete, jaký dopad může mít chování vašeho kolegy
    Právě to dodává zpětné vazbě na důležitosti. Váš tým musí vědět, co je v sázce.
  • Nastiňte možné řešení
    Toho lze dosáhnout pokynem, případně společnou diskusí. Nesvalujte na nikoho vinu a snažte se přijít s návrhem, jak daný úkol udělat příště jinak a lépe. Zpětná vazba „orientovaná do budoucna“ se lépe přijímá a pro vaše kolegy bude větší motivací.

Co dělat, když váš kolega nedovede zpětnou vazbu přijmout?

Každý člověk je jiný. Některé osobnosti můžou mít s přijetím zpětné vazby problém. Citlivé osobnosti mají někdy tendenci cítit se více ohroženy a přesouvat pozornost od hodnocení svých úkolů k sobě samým. Případné výtky si zkrátka začnou brát osobně – což jim ale brání v tom, aby se z vašich postřehů poučily. Někdo se zase může domnívat, že vynaložené úsilí v budoucnu nic nezmění, a začne se chovat rezignovaně. Co v těchto situacích dělat?

  • Když má váš kolega tendenci plakat
    Dejte dotyčnému najevo, že se mu snažíte pomoci, aby se posunul a profesně rostl. Mluvte ohleduplně a laskavě. Negativní zpětná vazba nemusí být řečena tvrdým hlasem nebo tónem.
  • Když se váš kolega začne zlobit
    Snažte se zůstat klidní, ale zároveň si stůjte za svým. Pokud začne být váš kolega až příliš emotivní, schůzku raději ukončete. Dejte mu najevo, že si vážíte jeho názoru, ale obejděte se bez křiku. A v rozmluvě pokračujte, až bude klidnější.
  • Když se váš kolega začne vymlouvat
    S někým, kdo má pro všechno důvod nebo vysvětlení, se můžete dostat do úzkých. V takovém případě zkuste dotyčného znovu povzbudit, aby vám lépe naslouchal. Snažte se vysvětlit, že kdo začíná obviňovat jen ty druhé, dostává se do role oběti a to nikomu nepomůže – ani danému kolegovi, ani celému týmu.

Dobrá zpětná vazba je oboustranná komunikace

Zpětná vazba je dobrým nástrojem, jak se rozvíjet. Někdy ale může problém spočívat úplně jinde. Váš kolega si je třeba sám dobře vědom toho, jak úkol provést o něco lépe, ve výkonu ho ale můžou brzdit i osobní potíže. Odhalit skutečné důvody není snadné. Svým podřízeným naslouchejte a buďte empatičtí. Jen tak dokážete rozeznat, zda byl úkol takto odveden kvůli neznalosti, nebo se za daným výkonem skrývá něco jiného a vážnějšího.

Předat zpětnou vazbu zkrátka není nic jednoduchého – obzvlášť pokud je kritická. Když už se do diskuse pustíte, chovejte se ke svým kolegům jako k rovnocenným partnerům. Komunikace by měla být oboustranná. Pamatujte, že tímto pokorným přístupem spíše dosáhnete toho, že takové hodnocení vaše kolegy obohatí a odnesou si z něho co nejvíce.

Zajímají vás další tipy, jak předat konstruktivní kritiku? Přečtěte si náš další článek, jak hodnotit práci a chování druhých.

Mohlo by vás dále zajímat

Dobrý výkon neexistuje. Proč byste měli práci a chování druhých hodnotit opatrně?

Umění naslouchat. Jak zlepšuje komunikaci, vyjednávání i leadership?

Jak vést tým na dálku a sám nevyhořet