Energetická řešení pro firmy.
Jak šetřit (nejen) při hybridním režimu?

19. ledna 2023

3 minuty

Zatímco pandemie donutila většinu zaměstnanců k práci z domova, současná energetická krize je motivuje k návratu do kanceláří. Co to znamená pro firmy? Jak při hybridním režimu šetřit energiemi a připravit se i na potenciální opětovné zaplnění kanceláří? 

Posledních pár let bylo pro firmy dynamickým obdobím. Kvůli pandemii covidu-19 přesídlila velká část zaměstnanců na home office a zaměstnavatelé se tak přesvědčili, že i práce na dálku může být produktivní. Později se zaměstnanci začali do kanceláří vracet, dosavadních výhod práce z domova se však většina z nich nechtěla zcela vzdát. Nejpopulárnějším pracovním systémem se tak stal hybridní režim, při kterém zaměstnanci do kanceláře dochází jen párkrát v týdnu, zatímco zbytek dní tráví prací z domova. 

Současná energetická krize by mohla situaci nadále měnit. Zatímco zaměstnanci dříve pracovali z domova i kvůli finančním výhodám, které plynuly například z možnosti uvařit si domácí jídlo či neutrácet za jízdenky a benzín, zdražování energií možná povede k hromadnějšímu návratu lidí do kanceláří. Zabránit by tomu mohla zvažovaná novela zákoníku práce, podle níž by zaměstnavatelé měli být povinni hradit svým zaměstnancům náklady, které jim kvůli práci na dálku vzniknou. Novela zároveň pobízí firmy, aby home office umožnily všem zaměstnancům, jejichž pozice práci z domova umožňuje a kteří jsou rodiči dětí mladších 15 let, těhotným ženám či lidem dlouhodobě pečujícím o silně hendikepovanou osobu. Proti návrhu se v posledních měsících postavil Úřad vlády, Úřad práce i Ministerstvo financí, a finální podoba či zavedení novely tak zatím zůstávají nezodpovězenou otázkou, ačkoliv některé firmy už nyní zaměstnancům na výdaje vznikající prací z domova přispívají.

Hybridní režim tedy v mnoha českých firmách stále zůstává populárním pracovním modelem. Zaměstnavatelům i zaměstnancům totiž přináší řadu výhod: možnost home office brání šíření sezónních chorob, umožňuje pracovníkům lépe skloubit svůj soukromý život s tím profesním a celkově přispívá k firemní spokojenosti, čímž motivuje zaměstnance k loajalitě i pracovitosti. Pokud se však budou firmy umožňující hybridní režim chovat tak, jako by jejich zaměstnanci pracovali prezenčně, budou se muset potýkat s řadou zbytečných výdajů. Jak v době hybridního režimu šetřit energiemi? 

Pohybová čidla i stoly k pronájmu

Jedním z možných kroků k šetřivějšímu přístupu je přizpůsobení zasedacího pořádku. Zkuste do společné kanceláře posadit ty kolegy, kteří do práce docházejí ve stejné dny. Budete tak možná muset vytápět a osvětlovat jen jednu plnou místnost místo několika poloprázdných. Pokud hybridně pracuje většina vašich zaměstnanců, zvažte, zda skutečně využíváte veškeré prostory, za které platíte. Přesunem do skromnějších kancelářských prostor či alespoň dočasným uzavřením některých místností, například nevyužívaných zasedacích místností, můžete výrazně ušetřit na energiích.

Alternativním řešením k pevně stanovenému zasedacímu pořádku je takzvaný hot desking. Jedná se o model, při kterém nejsou pracovní prostory striktně přiřazeny jednomu zaměstnanci, ale přechodně slouží tomu, kdo si je předem zarezervuje. Zaměstnavatel tak může mít přehled o tom, kolik míst zaměstnanci reálně využívají, a pracovníci mohou pomocí rezervací měnit své pracovní prostředí dle dostupných stolů i momentálních preferencí. Hot desking ovšem není vhodný pro každého. Zatímco někteří zaměstnanci rádi využijí rozmanitosti, kterou model nabízí, jiní jej mohou vnímat jako překážku v tom, aby si v práci vytvořili komfortní prostředí v rámci svého vlastního prostoru. Zkuste proto zohlednit i různorodé preference vašich zaměstnanců a poskytněte stabilní zázemí těm, kteří jej vyžadují.

Hybridní režim vezměte v úvahu i při nákupech vybavení pro firemní prostory. Především v dobách hybridního režimu se vám například vyplatí vyměnit klasické vypínače za senzory, které osvětlení aktivují jen v případě potřeby. S hybridním režimem se také výrazně snižuje množství zaměstnanců, kteří aktivně využívají kancelářské a kuchyňské přístroje. Podobně jako u velikosti samotných kanceláří zde platí, že maximalismus se nevyplácí. Zkuste třeba starší kávovar či myčku vyměnit za menší a úspornější variantu a alespoň dočasně omezte i množství dostupných tiskáren.

Šetřete nejen v hybridním režimu

Jak ještě můžou firmy snížit svou energetickou spotřebu? Je hned několik oblastí, na kterých se vyplatí zapracovat.

1.     Topení

  • Při topení nenechávejte zároveň zapnutou klimatizaci ani nevětrejte, abyste naakumulované teplo zbytečně nepouštěli ven z místnosti.
  • Zaměřte se na tepelnou izolaci jednotlivých prostor. K té vám dopomohou nejen rozsáhlé úpravy budov, jakými jsou například instalace posuvných dveří či kvalitních oken s izolačními skly, ale i drobné zásahy, třeba těžké závěsy či těsnicí lišty na dveře a okna, které lze snadno koupit v hobbymarketech a jejichž instalace nezabere mnoho času. Oceníte je i v létě, kdy v místnosti naopak chcete udržet chlad.
  • Pokud máte jednotlivé prostory dostatečně odizolované, zamyslete se nad tím, které místnosti je třeba vytápět. Zatímco v kanceláři tráví zaměstnanci většinu dne, na chodbách se vyskytují vždy jen krátce, a teplota zde proto může být nižší.

Věděli jste, že na topení připadá až 40 % energetické spotřeby nebytových budov?

2.     Klimatizace

  • Pokud zrovna není parný letní den, pravidelně větrejte a využijte čerstvého vzduchu dříve, než zapnete klimatizaci. Při horkých slunečných dnech nechte naopak okna vždy zavřená.
  • Každý jedinec má své specifické preference. Abyste se vyhnuli bitvám o termostat, nabídněte zaměstnancům teplé dečky, kterými se mohou v případě potřeby přikrýt. Nezapomínejte ale ani na to, že zaměstnavatelé mají povinnost držet se při chlazení či vytápění pracoviště v zákonem stanovených mezích.
  • Upravit můžete i zasedací pořádek. Zimomřivější jedince v kanceláři posuňte blíže k radiátorům, otužilci mohou naopak sedět pod klimatizačními ventilátory. Bezprostřední prostor před radiátory i ventilací by však měl zůstat volný.

Věděli jste, že zablokované ventilátory mohou spotřebovat až 25× více energie?

3.     Osvětlení

  • Zatímco před venkovní teplotou chceme kancelářské prostory většinou uchránit, u světla je tomu spíše naopak. Jak šetřit elektřinou nutnou na osvětlení? Snažte se co nejvíce využít svitu slunce, neblokovat okna a používat svislé žaluzie, které do místnosti vpustí více paprsků než ty vodorovné. 
  • Pokud máte tu možnost, nebojte se ani alternativních zdrojů energie a investujte do solárních panelů. 
  • Temnotu zaženete i menšími úpravami interiéru. Když například místnost vymalujete bílou, či dokonce reflexní barvou a zvolíte světlý nábytek, prostor bude automaticky působit prosvětlenějším dojmem.
  • Pokud máte přirozeného světla nedostatek, upřednostněte menší lampičky před stropními svítidly a vždy používejte úsporné žárovky

Věděli jste, že LED žárovky spotřebují o 90 % méně energie a zároveň vydrží až 20× déle?

4.     Vybavení

  • Při nákupech kancelářského i kuchyňského vybavení vždy hledejte úsporné varianty.
  • Používejte laptopy místo stolních počítačů.
  • U notebooků či telefonů můžete spotřebu snížit úsporným režimem, uváděním přístrojů do režimu spánku či přímo automatickým vypínáním.
  • V kuchyni by zaměstnanci neměli zapínat myčku před jejím naplněním a v rychlovarné konvici zbytečně ohřívat přílišné množství vody.
  • Energetická společnost E.ON radí, abyste zaměstnancům doporučili vypínat nepoužívaná zařízení a zároveň náležitě označili jednotlivé přístroje barevnými štítky: červená znamená nevypínat, oranžová značí, že přístroj mohou vypnout jen autorizované osoby, a zelený štítek vyzývá všechny pracovníky, aby přístroj po použití zase vypnuli.

Věděli jste, že notebooky spotřebují 4× méně energie než stolní počítače?

Nejste v tom sami

Pokud chcete ušetřit na energiích, veškeré změny byste měli zavádět systematicky a srozumitelně. Jsou to totiž právě vaši zaměstnanci, na kterých úspěch jednotlivých opatření stojí. Prostřednictvím workshopů nebo pravidelných newsletterů je můžete informovat o různých způsobech, jak snížit spotřebu energie nejen v kanceláři, ale i u sebe doma. Abyste při hybridním režimu co nejvíce ušetřili, najděte vaše slabá místa a šetřivá opatření přizpůsobte konkrétní situaci. Nejste si jistí, kde začít? Nechte si pomoci od profesionálů a projděte energetickým auditem. Pro některé podniky je energetický audit přímo povinností. Pokud mezi ně nepatříte, audit přesto nezavrhujte – může vám dát jasnější přehled o tom, kde se vám daří šetřit, a na kterých oblastech byste naopak měli v budoucnu ještě zapracovat.

Mohlo by vás dále zajímat

Jak můžou firmy ušetřit na energiích?

Doma, nebo v kanceláři – kde je nejlepší podnikat?

Chcete mít firemní finance pod kontrolou? Naučte se řídit cash flow