Pět tipů, jak ve firmě využít AI

Generativní AI v čele s ChatGPT dnes někteří vnímají jako hrozbu, která v mnohých profesích brzy nahradí lidské pracovníky. Pro jiné se naopak jedná o technologickou novinku, jež si teprve hledá své místo a využití. Pravdu ale můžete najít někde uprostřed: AI zatím zdaleka není bezchybná či neomylná, už dnes ale může významně pomáhat jednotlivcům i firmám – a to nejen s psaním textů. K čemu dalšímu můžete AI využít i ve vaší firmě? Tady je několik tipů.

Tip 1: Přizvěte AI na poradu.

Až na příští poradě budete řešit nějaké nové téma či hledat cesty, jak odstranit nečekaný problém, přizvěte si na pomoc AI. Cílem však není, aby přinesla jednoduché řešení, kterého se bez váhání chytnete. Sloužit může spíš jako prostředek k rozproudění debaty. Zadejte AI konkrétní otázku a nechte ji vygenerovat několik různých návrhů. Ty následně projděte, analyzujte a diskutujte s týmem. V čem se AI trefila a jaké užitečné kroky navrhla? A kde naopak její návrhy pokulhávají? Umělá inteligence vám v tomto případě může otevřít nové perspektivy a váš tým přinutit, aby se nad problémem zamyslel z jiného úhlu pohledu.

Tip 2: Hledáte originální nápad? Zeptejte se AI – a pak jděte proti ní.

AI generuje návrhy na základě dat, která má k dispozici. Pokud ji například požádáte o popis ideálního hororového filmu, obvykle vám předloží nejběžnější scénáře, které se nejčastěji vyskytují ve veřejných zdrojích. Pokud hledáte originální nápad, zkuste se vydat opačným směrem, než kterým vás AI navádí. Nechte ji vygenerovat řešení a to pak použijte jako základ pro vytvoření něčeho neotřelého – výstup umělé inteligence přitom vnímejte jako takové zakázané a už příliš prozkoumané území. Cesta k inovativním řešením se pravděpodobně bude nacházet za jeho hranicemi. 

Tip 3: Přetvořte s pomocí AI školení.

Zapomeňte na zdlouhavá školení, ze kterých zaměstnanci odcházejí znudění. Generativní AI dokáže vytvořit interaktivní a realistické školicí scénáře, které zaměstnancům poskytnou praktické, reálně využitelné zkušenosti. Můžete například simulovat jednání s obtížným klientem, kde AI převezme roli zákazníka. Umělá inteligence se vám bude hodit třeba i při školení o kyberbezpečnosti. Nechte AI nástroj generovat různé phishingové zprávy a poproste vaše zaměstnance, ať v každé z nich odhalí varovné signály, které naznačují, že se jedná o hrozbu. Skrze interaktivní školení se vaši zaměstnanci ocitnou v situacích, které mohou skutečně nastat, naučí se na ně adekvátně reagovat a v praxi si pak budou spíš vědět rady. 

Tip 4: Základní péče o zákazníky může být s AI rychlá – a lidská.

Prodáváte vaše produkty v e-shopu a pravidelně vám chodí spousta podobných otázek? Nebo chcete zákazníkům pomoci při rozhodování, co u vás nakoupit? Nástroje s generativní AI vám umožní, abyste zákazníky e-shopu obsloužili pomocí virtuálního asistenta. AI chatbot jim poradí s výběrem, ale třeba taky odpoví na dotaz, v jakém je vybraná objednávka momentálně stavu. Toto využití AI je šikovné, a mezi firmami proto i stále oblíbenější. Podle statistik platformy Exploding Topics může být AI do roku 2025 zodpovědná dokonce až za 95 % interakcí mezi zákazníky a firmami.

Tip 5: Nechte AI, ať si proklepne vaši konkurenci.

Získat přehled o tom, co dělá vaše konkurence, může být pro úspěch vaší firmy klíčové. Generativní AI vám může pomoci analyzovat veřejně dostupné informace, jako jsou marketingové kampaně konkurence, recenze jejich produktů nebo nejnovější zprávy o nich. Na základě těchto dat AI vygeneruje souhrnné přehledy, které vám poskytnou cenné informace o tom, jaká strategie konkurence funguje a kde má slabiny. Můžete AI například požádat, aby analyzovala zákaznické recenze produktů vašich konkurentů a identifikovala často kritizované oblasti. Na základě těchto poznatků můžete své produkty vylepšit tak, abyste zákazníkům nabídli lepší alternativu.

Budoucnost podnikání leží v inovacích a technologiích, které nás posouvají kupředu. A generativní AI je jedním z nástrojů, který může tuto budoucnost formovat. Využijte její potenciál a objevte nové způsoby, jak zlepšit své procesy, komunikaci se zákazníky i postavení na trhu. Vyzkoušejte některý z uvedených tipů a uvidíte, jak může AI vaši firmu posunout na novou úroveň.

10. prosince 2024

3 min

Mohlo by vás dále zajímat

EU AI Act: Jak ovlivní budoucnost umělé inteligence?

Zóny digitálního detoxu. Proč se v práci odpojit?

Generace Alfa: Všechny cesty vedou online