Na věku nezáleží, pro podnikání stačí mít vůli
a vyhrnout si rukávy
Když v roce 2018 tři přátelé z Chrudimi Pavel Hrstka, René Němeček a Martin Burkoň založili značku CityZen, dokázali, že ani po čtyřicítce není pozdě začít úplně novou kapitolu. Se svým
start-upem vstoupili do tuzemského textilního průmyslu, který bývá považován za poměrně konzervativní, a dokázali ho posunout chytrým oblečením s přidanou hodnotou.
„CityZen bych klidně s nadsázkou označil jako start-up na stará kolena,“ směje se Pavel Hrstka. Inovativní chrudimská společnost se proslavila tričky, která se nepropotí a nezašpiní. U podnikání přitom podle tří zakladatelů firmy vůbec nezáleží na věku. Je to o tom, jak se cítíte a zda jste připraveni učit se novým věcem a jít za svým snem.
Věk je jen číslo.
Slavíme 200 let, ale cítíme se na 30. Jak jste na tom vy?
Chrudimská firma se rychle stala jedním z nejúspěšnějších českých start-upů. Podle zakladatelů značky rozhodně nejde jenom o progresivní technologii – podstatou jejich příběhu je odvaha, zkušenosti i touha udržet si mentální mládí. „Cítím se, jako bych byl pořád ve věku přibližně třiceti dvou let,“ říká Pavel Hrstka. Podnikání podle něj není o věku, ale o tom, jak si člověk uchová energii a chuť stále něco tvořit.
Už v roce 1995 si student textilní fakulty René Němeček začal pohrávat s myšlenkou vyvinout triko, které by zůstávalo stále čisté. Trvalo ale více než dvě dekády, než se z nápadu zrodila samotná firma. Klíčem bylo spojení sil a přístupů tří lidí. Jeden přinesl obchodní dravost, druhý firemní systematičnost a třetí jedinečnou technologii. Příběh CityZen dokazuje, že na věku opravdu nesejde – důležitější je odvaha udělat první krok a schopnost věřit ve své nápady. „Pokud máte potřebnou energii a chuť něco vytvořit, je jedno, kdy začnete,“ potvrzuje René Němeček.
Trička pro všechny generace
„Fungujeme v symbióze a navzájem se doplňujeme. Pavel je střelec, já jsem spíš konzerva,“ směje se Martin Burkoň, zkušený podnikatel a jeden ze zakladatelů značky CityZen, a pokračuje: „Ale věděl jsem, že máme neobyčejný produkt. Navíc jsme měli jasno, jak ho prodat a dostat mezi lidi. Všechno do sebe zapadlo.“
Majitelé firmy zdůrazňují, že nedílnou součástí prvotního úspěchu byla i jejich individuální motivace a chuť experimentovat. „Když jsem svým kolegům poslal rozpočet na náš první e-shop, zhrozili se. Šlo zhruba o 250 tisíc. Ale chtěl jsem do toho jít po hlavě, adrenalin mě baví i v byznysu,“ dodává Pavel Hrstka. Trojice podnikatelů věděla, že musí jít se svým nápadem ven. Naplno. Jejich nadšení a energie ukazují, že podnikat můžete kdykoliv – pokud jste připraveni riskovat a věříte ve svou vizi.
Zakladatelé CityZen rychle pochopili, že založit start-up po čtyřicítce přináší řadu výhod. Zkušenosti, které během své předešlé kariéry nasbírali, jim umožnily lépe plánovat a rychleji reagovat na výzvy trhu. „Slovo start-up pro mě bylo v roce 2018 úplně nové,“ přiznává René Němeček. „Představoval jsem si pod ním dvacetileté kluky ze Silicon Valley. Nám bylo přes čtyřicet let a za sebou jsme měli zkušenosti z podnikání i práce v korporátech. Byla velká výhoda, že jsme se nemuseli učit od nuly.“
10. února 2025
5 min
Věk je jen číslo.
Slavíme 200 let, ale cítíme se na 30. Jak jste na tom vy?
Pavel Hrstka svou filozofii přirovnává k názvu známé rockové kapely: „Musíte být trochu ZZ Top. Teď výjimečně nemyslím skupinu vousáčů, ale spíš kombinaci zkušeností a znalostí. Když budete v obou TOP, má vaše firma zaděláno na úspěch. Podnikání je pro mě kontinuální učení.“
CityZen vznikl v době, kdy se český trh zásadně měnil a zákazníci čím dál víc navštěvovali internetové e-shopy. Zakladatelé firmy si uvědomují, že ještě o něco dříve mohlo být jejich podnikání mnohem obtížnější. „Trh před 20 lety vypadal úplně jinak. Lidi nebyli zvyklí nakupovat online, a proto bychom nemohli podnikat tak jako dnes. Vyplatilo se nám, že jsme si počkali,“ říká René Němeček. Dnes firma těží z trendů a rostoucího zájmu zákazníků o lokální produkty s přidanou hodnotou, mezi které patří i jejich chytrá trička.
Odvaha jít proti proudu
První položkou v portfoliu značky CityZen se stalo klasické jednobarevné triko. Nešlo o náhodné rozhodnutí. „Myslím, že bylo logické začít tričky,“ vysvětluje Pavel Hrstka a pokračuje: „Nosí je malé děti, mladí muži a ženy, dospělí, ale i osmdesátiletí senioři. Stále tvoří přibližně 70 % našeho byznysu.“ Trička CityZen nejsou jen obyčejným oděvem – díky unikátní úpravě materiálu dokážou odpuzovat pot a zároveň snižují zápach. „Naší mantrou je, že chceme tričko CityZen dostat do každé skříně. Těší nás, že máme zákazníky napříč generacemi,“ říká Martin Burkoň. Firma si zakládá na kvalitě a na tom, že veškerá výroba probíhá v České republice. „Máme pod kontrolou technickou výrobu každého kusu. I proto naše trička tak dobře sají a jsou příjemná na omak,“ pochvaluje si René Němeček.
CityZen si zakládá nejen na inovacích, ale také na respektu k lidem, kteří textilnímu průmyslu věnovali celý život. „Ve výrobě textilu se setkáváme hlavně se staršími lidmi, než jsme my. Moc si jich vážíme, jsou to zkušení matadoři a jednáme s nimi s respektem,“ říká Martin Burkoň. Zároveň firma věří, že jako inovátoři musí přicházet s novými přístupy, které posunou celý obor vpřed. „Setkal jsem se s pojmem provozní slepota. Zkušení lidé se občas zacyklí a nechtějí zkoušet nové věci, které už jim někdy předtím nevyšly.“ CityZen si ale z chyb bere poučení a pokračuje dál. I proto získal René Němeček titul Osobnost roku z textilní, oděvní a kožedělné branže, který uděluje redakce odborného časopisu Svět textilu & obuvi ve spolupráci s Asociací textilního, oděvního a kožedělného průmyslu.
„Kdykoliv chystáme nějakou novinku, chceme, aby vždy měla přidanou hodnotu. Lehce tak zákazníkům vysvětlíme, proč by si měli pořídit právě náš produkt,“ říká René Němeček. Příběh značky CityZen je důkazem toho, že nikdy není pozdě začít podnikat. Ať už je vám dvacet, čtyřicet, nebo šedesát, rozhodující je odvaha, chuť učit se novému a nadšení pro svůj nápad. Podnikání není o tom, kolik je vám let, ale o tom, zda dokážete najít hodnotu, kterou chcete přinést světu, a mít odhodlání ji realizovat. Tři přátelé z Chrudimi ukázali, že kombinace zkušeností, vášně a ochoty riskovat může vést k neuvěřitelným výsledkům.
Jak si udržet mladou mysl?
Majitelé firmy CityZen dobře vědí, že nastavení mysli není o věku, ale hlavně o přístupu k životu. Klíčem je zůstat otevřený novým věcem, učit se a neztrácet chuť objevovat. Důležité je také pečovat o svůj odpočinek a regeneraci – relaxace a chvíle klidu nám dávají prostor pro nadhled a kreativní myšlení.
A jak jste na tom vy?