Elektromobily: Kolik jich v příštích letech bude brázdit české silnice?

 

Pokud jde o vývoj elektromobility v České republice, musíme brát v potaz mnoho proměnných: nejen (zatím) stále rostoucí počet osobních automobilů jako takových, ale i protichůdně působící faktory. Mezi takové můžeme počítat například nástup mladých generací, pro které mít své vlastní auto už není tolik v popředí zájmu, trend sdílení aut či rychle postupující vývoj samořiditelných vozů. Na rozšíření elektromobilů samozřejmě bude mít vliv také jejich dojezd a cena či vývoj jiných typů motorů. Scénáře pro vývoj elektromobility se tak mohou lišit, zkusme se však podívat na ten momentálně nejpravděpodobnější.

Počet automobilů na čistě elektrický pohon činil loni v Česku 2000 a tvořil tři setiny vozového parku osobních automobilů. Počet všech osobních aut v tuzemsku rostl mezi roky 1990–2017 zhruba o 3 % ročně. Pokud by toto tempo pokračovalo i nadále, tak by v roce 2040 mohl v ČR jezdit dvojnásobný počet aut než dnes, tedy zhruba 11,3 milionu vozů. Za stejnou dobu by se česká populace měla zvýšit přibližně jen o 1,2 %. Nejen vlivem výše uvedených protichůdných faktorů je však pravděpodobnější mírnější nárůst počtu osobních aut, a to zhruba o 2 % ročně.

Vyjdeme-li z posledně zmiňovaného údaje, odhadu poradenské společnosti Bloomberg New Energy Finance ohledně celosvětového růstu elektromobilů a předpokladu, že zákazníci budou kupovat pouze nové elektrovozy (čisté i hybridní), jejich podíl by měl v tuzemsku v roce 2030 dosáhnout 6,9 %, tedy celkem 496 tisíc elektroaut. Za dalších deset let by už na českých silnicích mohlo být v provozu 2,2 milionu elektroaut, která by tvořila více než 25 % z celkového vozového parku.

Přechod na elektrický pohon samozřejmě ovlivní také dodavatele automobilových dílů, kterých je v republice aktuálně okolo 860, z nichž 165 (tj. 19 %) vyrábí díly konkrétně pro motor a hnací ústrojí. Ostatních dodavatelů se přechod na elektrický pohon tolik nedotkne, protože vyrábějí součástky, které jsou všude stejné, tedy nezávisle na typu motoru.

Podrobnější informace o výhledu elektromobility v České republice najdete v analýze České spořitelny, která je volně ke stažení ZDE.

Mohlo by vás ještě zajímat

Nedostatek zdrojů: Cirkulární ekonomika aneb Nevyhazovat znamená vydělávat

Virtuální realita pomáhá České spořitelně s designem nových poboček a lepší adaptací zaměstnanců

Jak poznat dobrého motivačního odborníka (a vyhnout se šarlatánům)