Firmu pražská čokoláda
připravila krize o obrat.
Jak změnila obchodní model?

22. června 2020

Firma Pražská čokoláda majitelů Silvie Steinerové a Petra Kovaříka vyrábí čokoládu nejvyšší kvality způsobem „bean to bar“. Má tedy kontrolu nad celým procesem výroby – od kakaového bobu až po výslednou tabulku čokolády. Petr Kovařík přibližuje, jak podnikání prosperující firmy změnila pandemie koronaviru a jaké kroky podnikli k její záchraně.

Jak současná situace ovlivnila dosavadní provoz vaší firmy?

V době, kdy začala současná ekonomická krize, byla naše firma ve fázi dokončování velké investice do vlastního prostoru v Praze-Řepích. To znamená, že rok předtím jsme řešili jeho financování a zvelebování a přesunuli jsme tam veškerý svůj provoz, pro který jsme do té doby využívali pronajaté prostory. Situace, kdy jsme jako firma spadli na tři procenta obratu z důvodu totální ztráty turistů a dalších kanálů, které byly touto situací také zasaženy, nás tudíž dost ovlivnila. V podstatě se dá říct, že všechny firmy s přívlastkem „travel“, „eventy“ či „dodávání korporátním klientům“ jsou na tom v současnosti velmi špatně. Odpadla nám řada akcí, kterých jsme se měli zúčastnit. Například v Německu jsme měli být partnerem golfového turnaje s BMW v Mnichově – a zrušila se i spousta dalších zajímavých aktivit.

Své čokoládové produkty jste cílili především na zahraniční turisty, kteří s příchodem pandemie téměř vymizeli a pravděpodobně se letos nevrátí ve větším počtu. Co by se muselo změnit, aby Pražská čokoláda mohla efektivně fungovat nezávisle na turistech ze zahraničí?    

Už se to mění. Začali jsme více digitalizovat a věnovat se českému B2C zákazníkovi. Víme, že není velké procento Čechů, kteří by byli schopni nakupovat v takové míře, aby firma, jako je ta naše, mohla vyrůst do takových rozměrů. Přesto se snažíme na nastalou situaci reagovat a různými kroky zajistit to, abychom tady mohli být dál. Navázali jsme například spolupráci s internetovými obchody Košík.cz, Alza.cz a Mall.cz. A hledáme i další nové prodejní kanály – jako třeba květinářství.   

Pro výrobu své čokolády dovážíte kakaové boby z Kolumbie. Ztížil se nějak jejich dovoz vzhledem k situaci způsobené covidem-19?  

Doprava se celkově zkomplikovala, ale ještě máme zásoby. Ne všechno vyrábíme z bobů z Kolumbie, ale také z kakaové hmoty, která se nakupuje v Evropě. To nám dnešní situaci trochu usnadňuje. Protože ale máme předvyrobené zboží za cca 15 milionů Kč, tak nás netrápí ani tak vstupní suroviny, jako spíš to, abychom prodali produkty, které máme momentálně na skladě.

Jak na nečekanou změnu okolností reagovali obchodní partneři, kteří vaše čokoládové produkty pravidelně odebírali? Předpokládáte, že po odeznění pandemie znovu navážete všechny či většinu těchto obchodních vztahů? 

Obchodní partneři přestali odebírat, protože přestali provozovat. Od hotelů přes duty-free shopy po speciální obchody. Vše bylo a stále je v podstatě zavřené. Ano, plánujeme, že obnovíme spolupráci, a s většinou z nich jsme stále v kontaktu.

S jakým ohlasem se setkaly tzv. balíčky radosti, kdy zákazník může přes váš e-shop poslat někomu, kdo si to kvůli boji s koronavirem zaslouží, balíček čokolády – a sám od vás dostat stejný? 

Ohlas byl úžasný. Jsme za to rádi. Popravdě bych asi čekal ještě větší odezvu, ale my to záměrně komunikovali tak, že je třeba vytvářet rovnováhu. Lidé někdy buď hodně berou, anebo dávají, ale málo přemýšlí nad rovnováhou v sobě samých, a tím pádem i planety. Výzva #davejber se rozjela tak, že jsme byli schopni ještě s dalšími dary udělat radost spoustě lidí – a zároveň nám toho moc neexpirovalo. Rozdali jsme dva až tři tisíce produktů, přičemž stovky balíků šly do první linie. Udělali jsme dobrý skutek a současně to alespoň trochu pomohlo i nám. Stále to ale bylo jen pár procent našeho obvyklého obratu, takže nejdůležitější bylo, že nás to zaměstnalo a že jsme měli možnost tvorby. Zůstat někde sedět a naříkat by bylo ze všeho nejhorší.

Rozhodli jste se využít dvě možnosti podpory, které jsou k dispozici firmám postiženým současnou situací: úvěr COVID Praha a odklad splátek. Je tato pomoc pro vaši firmu dostatečně rychlá a účinná?

Nakonec jsme měli štěstí a podařilo se nám získat úvěr COVID Praha. Jsme tomu rádi, ale je to zkrátka půjčka, takže to neberu jako pomoc, ale spíš jako možnost jít na chvíli dál, pokud ji budeme schopni dobře využít. 

Zjistili jste díky této neobvyklé situaci o sobě či o své firmě něco zajímavého/překvapivého, s čím chcete pracovat i do budoucna?   

Stalo se toho opravdu hodně – a každopádně nám tato situace také ukázala spoustu věcí o nás samých. Od pochopení toho, jak se chováme jako národ, když máme strach, k obdivu nad tím, jak někteří jednotlivci – a byly jich tisíce – dokázali dělat zázraky. Ostatně o tom také píšu ve své knize Síla hotentota, která je kromě osobního rozvoje také průhledem do toho, že jsme za první republiky byli jedna z velmocí ve výrobě čokolády způsobem „bean to bar“.

Naším cílem je každopádně záchrana našeho podnikání. Vnímám to, že svými produkty přinášíme lidem radost a že tím přispíváme k něčemu podstatnému, co je každodenní potřebou člověka jako takového. Čokoláda ve spojení s láskou, se kterou ji děláme, a službami, které nabízíme, je něco, čím se může prezentovat nejen jednotlivec, ale vlastně celá republika: jde o kvalitní produkty firmy, která je ze 100 procent v českých rukou.

Stejně tak vnímám, že je třeba zachovat různorodost produktů na trhu. To vědí všechny silné ekonomiky. Vědí, že hlavními tahouny prosperity jsou malé a střední podniky. V České republice přitom nejsou vůbec doceněné. Chci, aby se změnil pohled na lidi, kteří tvoří a nabízí celé společnosti službu, která by tu nebyla, pokud by se v každém odvětví pohybovali jen velcí hráči. Právě různorodostí a konkurenceschopností se udržuje rovnováha, tvorba cen, a tudíž i nutnost nabízet kvalitní produkty. Naše iniciativy #nastartujcesko a #mluvimeotom vznikly právě z tohoto důvodu.

„Nečekané situace mohou být zdrojem skvělých nápadů,“ říká firemní bankéř Pražské čokolády Daniel Dluhoš z naší pobočky v Praze 6. Vážíme si všech klientů, kteří dokázali v této nelehké době najít inspiraci. Společně vaše podnikání znovu nastartujeme.

Mohlo by vás ještě zajímat