Letecký průmysl v ČR: Jak si vede 7. největší výrobce letadel a leteckých součástek?

 

Česká republika je významným producentem letadel a leteckých součástek, který v tomto ohledu předčí i mnohem větší země jako Německo nebo Francie. Vše podstatné o českém leteckém průmyslu vám přináší aktuální analýza České spořitelny, jejíž plná verze je k dispozici pod tímto článkem.

Letecký průmysl je celosvětově na vzestupu: podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu bude v porovnání s dneškem do roku 2037 létat dvakrát tolik pasažérů, tj. osm miliard lidí za rok. Vzestupný trend letecké dopravy ale zároveň přitahuje pozornost ekologů, byť nepatří mezi nejvíc znečišťující průmyslová odvětví: na svědomí má cca 2,5 % veškerého oxidu uhličitého vypouštěného do ovzduší. Letecké společnosti proto investují miliardy do zelených paliv a kompenzují emise CO2 například výsadbou stromů či výstavbou větrných turbín.

Pro Českou republiku jako sedmého největšího výrobce letadel a leteckých součástí na světě znamená rozvoj leteckého průmyslu dobré vyhlídky. V ČR existuje celkem 40 společností, které dodávají leteckému průmyslu. V oblasti ultralehkých letadel a sportovních letounů dokonce tuzemsko patří mezi největší světové výrobce. Tržby českého leteckého průmyslu, pokud jde o výrobu letadel, jejich motorů, kosmických lodí a souvisejících zařízení, činily za rok 2018 téměř 24 miliard korun.

Přepravených osob bylo necelých 18 milionů, z čehož drtivou většinu tvořili cestující, kteří využili Letiště Václava Havla v Praze. Letiště Brno odbavilo půl milionu cestujících, Letiště Leoše Janáčka v Ostravě cca 380 tisíc. Pasažéři vnitrostátních letů tvořili pouze 0,3 %. V případě cest, které jsou delší než na čtyři noci, využívá leteckou přepravu 41 % Čechů. Letiště určená pro mezinárodní a vnitrostátní přepravu jsou v celkem šesti městech: vedle Prahy, Brna a Ostravy ještě v Pardubicích, Karlových Varech a Českých Budějovicích. Pokud jde o nákladní dopravu, v roce 2018 přes česká letiště prošlo 89 tisíc tun nákladu. Počet zde registrovaných letadel dosahuje téměř 1200, přičemž v naprosté většině případů jde o letouny se vzletovou hmotností do devíti tun.

ČR se ale zapojuje i do aktivit souvisejících s kosmonautikou. Ze státního rozpočtu jde na podporu těchto aktivit 1,5 miliardy korun. Od roku 2012 sídlí v Praze Evropská agentura pro globální navigační satelitní systém, v jejímž rámci se rozvíjí systém družicové navigace Galileo.

Další informace a statistiky ohledně leteckého průmyslu v ČR jsou v reportu České spořitelny, který je volně ke stažení ZDE.

Mohlo by vás ještě zajímat

Plán EU pro oběhové hospodářství: Od snazší opravy výrobku po pitnou vodu na veřejnosti

Pět inspirativních Ted Talks o etice v byznysu

„Chytrá“ trička českého startupu CityZen vás podrží za všech okolností