„Náš byznys stojí na emocích,“ říká šéf firmy
SUPER ZOO. 

 

První uzavřený obchod? Ve dvanácti letech na chovatelské burze v Kolíně. Prodejní artikl? Akvarijní rybičky, ty měl Dušan Plaček díky svému otci v rodině.  Od té doby uběhlo více než 30 let. Teď je Dušan Plaček  majitelem velkoobchodní i maloobchodní jedničky na tuzemském trhu s chovatelskými potřebami a krmivy. Neříkejte, že jste o obchodech SUPER ZOO ještě neslyšeli.

Roční obrat společnosti Plaček Pet Products loni přesáhl tři miliardy korun; firma je aktivní na maloobchodních trhu na Slovensku, ve Slovinsku, v Lotyšsku i v Rusku a zejména v Polsku, kde před třemi lety koupila jedničku na tamějším trhu, maloobchodní řetězec Kakadu. „Je to o příležitosti,“ komentuje dnes Dušan Plaček tuto zatím největší akvizici v historii firmy. „Ty skutečně dobré jsou ojedinělé a nedají se naplánovat. Přijdou z ničeho nic a člověk musí rychle reagovat, což platilo i pro náš nákup v Polsku,“ vysvětluje svoji investiční strategii. Za úspěchem na polském trhu jsou ovšem také tři roky tvrdé práce, během nichž se Dušan Plaček polské pobočce osobně a naplno věnoval. 

Akvarista z Poděbrad dobývá svět

Svůj první obchod uzavřel Dušan Plaček jako dvanáctiletý žák poděbradské základní školy a nadšený akvarista na chovatelské burze v Kolíně, další prodeje uskutečnil na burzách ve pražských Holešovicích. Opravdový pocit vítězství ale přišel ve chvíli, kdy za své rybičky stržil víc než vedle prodávající táta. A blížil se rok 1989… „Už za bolševika jsme s tátou občas naložili škodovku rybičkami a jeli je do Itálie, Německa nebo Rakouska prodat,“ vzpomíná Dušan Plaček. „Režim se hroutil, spojení se Západem bylo klíčové. Tam jsem viděl, jak pracují zkušení obchodníci, a i díky téhle zkušenosti jsem se v roce 1991 od táty trhl a začal podnikat sám na sebe. De facto jsem kopíroval to, co jsem viděl u zkušených obchodníků v zahraničí.“

Za peníze, které Dušan Plaček za rybičky v zahraničí utržil, tam také nakoupil krmivo, které pak se ziskem prodal českým specializovaným obchodům. Obchod chápal jako výzvu. Už roku 1996 si tak mohl dovolit investovat do stavby firemního sídla, na okraji Poděbrad vybudoval haly pro svůj velkosklad. Přestal být, jak říká, „pidifirmou“. „Postupem času k tomu podnikání prostě přidáte pár nul navíc,“ zlehčuje nadsázkou svůj triumf. „Ze začátku jsme samozřejmě byli dost zadlužení, potřebovali jsme provozní i investiční financování. Ale zvládli jsme to – dával jsem si velký pozor, abych to s úvěry nepřepálil.“

Firma Dušana Plačka se stala největším velkoobchodem s krmivy a potřebami pro zvířata v republice. V tu chvíli si začal uvědomovat tlak ze strany obchodních řetězců, a aby o trh, který roky budoval, nepřišel, vstoupil i do maloobchodu. Vymyslel koncept prodejen SUPER ZOO, které budoval v těsné blízkosti obchodních řetězců; klasické kamenné obchody zcela odmítl kvůli absenci víkendových tržeb. Svůj koncept nabídl i jako franšízu, ale franšízanti časem krachovali, takže jeho firma byla nucena přebírat jejich ztrátové prodejny: „Nechápal jsem to. Dělali na svém, a přesto jsme po převzetí obchodu běžně mívali vyšší tržby, než když ho řídil sám jeho majitel, franšízant.“

Místo zbytků to nejlepší

O trhu s chovatelskými potřebami a krmivy hovoří Dušan Plaček zcela přímočaře jako o obchodu s emocemi, který nezakolísal ani za finanční krize v roce 2008. „Důvod? Lidi už nekrmí své mazlíčky takzvaně od stolu, naopak jim krmivo kupují a rádi jim místo zbytků dopřejí to nejlepší. Počet psů se u nás navíc stále zvyšuje, lidé si pořizují více malých plemen,“ vystihuje majitel konceptu prodejen SUPER ZOO hlavní trend sektoru s chovatelskými potřebami a krmivy a pouští nám video ze své lotyšské filiálky o prodejní ploše tří tisíc metrů čtverečních. V ní zákazníci stojí fronty nejen na to, aby mohli nakoupit, ale chtějí využít i doplňkových služeb, jako je mytí a stříhání psů, veterinární klinika nebo trenéři ve vyhrazených drahách pro psy. Mezi Lotyšskem a Českou republikou, případně jinými zeměmi, není zase takový rozdíl, jak by se mohlo zdát.

„Kdo přijde do našeho obchodu, cítí se příjemně,“ vysvětluje Dušan Plaček. „Jsou to vůně a živá zvířata, příroda, hračky – to všechno jen pozitivní. Často k nám přicházejí maminky s dětmi, jen tak, podívat se. V tom je kouzlo našeho byznysu, který je založený na citech.“ 

Intuice a důvěra

Podobně jako tomu je v mnoha jiných oborech, i pro SUPER ZOO jsou největší konkurencí
maloobchodní řetězce, které prodávají potraviny a díky své atraktivní cenové politice ovládají také bezmála půlku trhu s chovatelskými potřebami a krmivy. Vedení SUPER ZOO ovšem sází na specializaci a poradenství. Ostatně sám Dušan Plaček ve svých obchodech doporučuje být stále ve střehu – jinak zákazník docela jistě odejde s něčím, pro co tam původně nezamířil. „My jsme obchodníci tělem i duší, ať už jde o maloobchodní, velkoobchodní nebo internetový prodej. Zákazníkům přinášíme kvalitní výrobky včetně našich vlastních značek, u kterých se aktivně podílíme na vývoji.“

Aktuálně má SUPER ZOO 210 prodejen, z toho 65 v České republice, a do pěti až deseti let se mají obě čísla více než zdvojnásobit. Svůj manažerský styl charakterizuje Dušan Plaček  jako liberální. Spolupracovníkům dopřává volnost, protože jedině tak je prý schopen řídit svůj byznys v několika zemích. A jak říká, prozatím má výdrž, takže snáší i vysoké pracovní zatížení. 

 

Radek Novák
Regionální korporátní centrum v Pardubicích, Česká spořitelna  

„Spolupráce společnosti Plaček Pet Products a České spořitelny se datuje od roku 1996.
Já osobně jsem se do ní jako relationship manager zapojil před 19 lety. A nelituji toho, protože spolupráce s panem Plačkem je velice obohacující a živá. Zajímají ho novinky na bankovním trhu i to, co Česká spořitelna aktuálně nabízí. Být domovskou bankou tak významného subjektu, jako je jeho firma, je pro nás ctí a závazkem zároveň.“

Mohlo by vás ještě zajímat

Stres v práci: Také se vám nedaří o dovolené nepracovat? Díl druhý

Jak Český chřest obnovil tradici „buržoazní“ zeleniny

Pavel Chlumský: Nabízíme řešení hlavolamu, který trápí všechny firmy