V českých formičkách a vykrajovátkách pečou vánoční cukroví rodiny po celém světě







V českých formičkách
a vykrajovátkách pečou vánoční cukroví rodiny po celém světě

23. prosince 2020

Formičky a vykrajovátka Smolík Cookie Cutters nesou ochrannou známku „Český výrobek“ a našli bychom je v domácnostech od Rakouska po Japonsko. Nezbytné pomůcky pro pečení cukroví vyrábí tato rodinná firma z oblasti Žďárských vrchů už 30 let. V nejbližší době se chystá rozšířit svůj sortiment o zajímavou novinku: tzv. nářezové vykrajovačky, které dodají tvarům větší plastičnost. O Vánocích ale bude na stole Václava Smolíka, zakladatele rodinné firmy, hlavně tradiční cukroví: linecké, medvědí tlapky a vanilkové rohlíčky.

Co vás vedlo k podnikání v takto úzce zaměřeném oboru?

K vykrajovačkám jsem se dostal tak trochu náhodou, možná proto, že náš kraj byl ve dvacátých a třicátých letech minulého století sídlem mnoha klempířských družstev. Získal jsem katalogy dvou z nich. Nabízely neuvěřitelný sortiment výrobků každodenní potřeby – a mezi nimi i formičky a vykrajovačky na cukroví. A protože právě vykrajovačky v té době na trhu chyběly, zkusil jsem pár tvarů vyrobit, tenkrát vše ručně a s minimem nářadí.

Jaké byly vaše začátky?

S podnikáním jsem začal jako fyzická osoba v září 1990. Naše první dílna byla v garáži našeho řadového domu ve Svratce. Postupem času jsme se přestěhovali do nové dílny, kde jsme už mohli používat větší stroje, např. soustruh nebo menší lisy. Později jsme ale kvůli nedostatku skladovacího místa opět museli hledat další prostory. V současnosti sídlíme v areálu výrobního a obchodního družstva DÍLO ve Svratouchu, který jsme v roce 2014 odkoupili. Nadlouho jsme tak vyřešili skladovací a výrobní prostory. Družstvo s námi pokračuje ve své činnosti dál.

S jakým sortimentem jste začínali, kolik produktů máte v nabídce dnes a kde je lze koupit?

Na začátku jsme měli asi 50 druhů výrobků z pocínovaného plechu. V současné době je to přibližně 900 druhů z pocínovaného, nerezového a poteflonovaného plechu. V rámci ČR je prodáváme přes velkoobchody, dále jsou k dostání v domácích potřebách. Někdy se nám podaří dostat se i do nějakého řetězce, ale většinou je tam zboží z Číny. Aktuálně také budujeme vlastní e-shop.

V čem tkví přednosti různých materiálů a úprav, které používáte?

Na vykrajovačky používáme pocínovaný a nerezový plech. Pocínovaný plech je klasika, vykrajovačky se z něj vyrábějí už sto let. Jeho nevýhodou je to, že při nevhodném zacházení může začít rezivět a na rozdíl od nerezového plechu ho nelze mýt v myčce. Formičky vyrábíme z pocínovaného plechu a poteflonovaného plechu. Tradiční variantou je opět pocínovaný plech, poteflonované formičky se ale snáze vyklápějí. Je to dražší materiál a dováží se z Anglie. V myčce nádobí však nelze mýt ani jednu variantu.

Jak se vám podařilo proniknout na zahraniční trhy? Kam všude v současnosti vyvážíte a jaké máte ohledně exportu další plány?

V oblasti exportu jsme dříve využívali prostředníky, ale v současné době si už vše řešíme sami. Pomohla nám například účast na veletrzích v Německu. První zahraniční dodávky směřovaly do Rakouska, kde se držíme dodnes. Dále vyvážíme na Slovensko, do Německa, Polska, Francie, Nizozemska, Švédska, Norska, Itálie, Slovinska, částečně i do USA. Jednou do roka pak posíláme balíček do Japonska. Posílit export máme v plánu hlavně v Německu a ostatních státech západní Evropy. Zda bude možný rozvoj i směrem na východ, ukáže čas.

Jak velké rozdíly v tržbách zaznamenáváte v předvánočním období oproti zbytku roku? A liší se zájem o různé typy vykrajovátek a formiček podle země?

Pro nás začíná předvánoční období už v září a celkem tvoří 60 až 70 % produkce. Velká poptávka je vždy po stromečkách, kometách, zvoncích, andělech a podobně. V zahraničí je to podobné. V Rakousku preferují spíše menší tvary, v Německu zase větší. Například ve Švédsku jsou ale oblíbené tvary, které by se u nás neprodaly, protože jsou příliš strohé a jednoduché.

Které z vašich vykrajovátek a formiček jsou výrobně nejsložitější?

K těm složitějším patří například kůň, jednorožec nebo sněhová vločka. Nástroje, které k výrobě potřebujeme, si většinou vyrábíme sami. Platí to především u vykrajovaček, v případě formiček využíváme spolupráci.

Podnikáte ve čtyřech – s manželkou, synem a dcerou. Jak se vám spolupracuje s ostatními členy rodiny a jak máte rozdělené kompetence?

Dcera Vendula pracuje u německé firmy v Praze, ale pomáhá nám „na dálku“ se zahraniční komunikací. Manželka obhospodařuje sklad a má na starosti balicí práce v provozovně ve Svratce. V našem hlavním sídle ve Svratouchu jsme tedy já a syn Lukáš. Ten se v současné době věnuje návrhům, vývoji a přípravě nových tvarů a obchodu. Já mu pomáhám s obchodem a zároveň se starám o provozní záležitosti firmy.

Chystáte nějaké zajímavé novinky v sortimentu, které se odlišují od toho, co je běžně na trhu?

V poslední době nabírají na popularitě vykrajovačky jako reklamní předměty. Občas také vyrábíme tvary podle představ zákazníka. Do budoucna chceme dále rozvíjet vykrajovačky a vyrábět v České republice zatím nepříliš známé nářezové vykrajovačky. Takové vykrojí obrys tvaru a těsto uvnitř naříznou, takže vznikne například obličej včetně očí.

Jak konkrétně Spořitelna firmě Smolík Cookie Cutters v podnikání pomohla?

Pan Smolík je naším klientem už od roku 1990. Případů, kdy jsme mu v podnikání mohli nějakým způsobem pomoci, bylo více. Zajišťovali jsme například financování nákupu provozovny ve Svratce v roce 1993 a o několik let později výrobní haly ve Svratouchu. Po ukončení studií začal podnikat i syn  Lukáš – také jemu jsme v roce 2006 zafinancovali nákup nemovitosti. Všechny nemovitosti ale vyžadují průběžnou údržbu, takže jsme se finančně podíleli i na rekonstrukcích a opravách. Výroba a odbyt této firmy podléhají velké sezónnosti, ale provozní výdaje na materiál a zásoby je potřeba hradit průběžně. Naše provozní financování toto zajišťuje, a firma tak může hladce fungovat po celý rok. 

Co byste poradil začínajícím rodinným firmám, pokud chtějí dlouhodobě úspěšně podnikat?

Jsem přesvědčený o tom, že je velmi důležité být svůj a jít si za svým cílem. Každý úspěšný podnikatel je úspěšný „po svém“, díky své jedinečnosti, a často jde o nepřenositelnou zkušenost. U rodinných firem bych možná doporučil věnovat větší pozornost rozdělení rozhodovacích a řídicích kompetencí v rámci společného podnikání. To je v případě řízení firem bez rodinných a osobních vazeb automatické, ale v případě členů rodiny se role mohou překrývat, což nemusí být vždy ku prospěchu věci. Našim klientům je samozřejmě plně k dispozici naše komplexní firemní poradenství, které pomáhá zajistit dlouhodobě udržitelnou prosperitu.

Mohlo by vás ještě zajímat

Český výrobce regálů L.L.TRADE se na trhu prosadil díky sestavám na míru

Když se ruší veletrhy. Jak drobní podnikatelé prodávají své výrobky?

Moderní technologie umožňují manželům Hubkovým lépe hospodařit a vést normální život