Virtuální realita pomáhá České spořitelně s designem nových poboček i lepší adaptací zaměstnanců
Zdroj: Cleverlance
Česká spořitelna trendy a novinky v oblasti moderních technologií nejen sleduje, ale sama aktivně využívá či se v některých případech přímo podílí na jejich vývoji. A je tomu prakticky přesně rok, kdy se rozhodla začít intenzivněji pracovat s virtuální realitou, kterou chce postupně využívat v celé řadě procesů.
Jedním z prvních projektů, kde Česká spořitelna využila virtuální realitu, je rekonstrukce pobočky v Telči, která se klientům otevře v průběhu června. Jedná se přitom o koncept Small Economy, který je určen především pro menší pobočky mimo hlavní město. Poboček podle nového konceptu už v České republice vzniklo od konce roku 2016 asi 100, což je přibližně čtvrtina celé pobočkové sítě.
Na základě zpětné vazby od klientů i zaměstnanců, kterou si Česká spořitelna vede u každé jednotlivé pobočky, vyhodnotila banka několik opakujících se problémů, jež se v novém konceptu rozhodla odstranit. „Bylo potřeba začít přemýšlet o tom, jak by pobočka mohla fungovat jinak a lépe, jak to udělat, aby byl celý prostor po stránce rozložení jednotlivých zón a pohybu v nich smysluplný, jednoduchý a komfortní. Chtěli jsme, aby se klienti a zaměstnanci na nový prostor rychleji adaptovali a aby se v něm cítili příjemně,“ popisuje product owner squadu Kontakt s bankou Antonín Kratochvíl.
A jaké byly klíčové atributy, na které se při tvorbě nového konceptu Small Economy Česká spořitelna zaměřila? Šlo především o účelnější využití menšího prostoru, který není vhodný pro velké nábytkové sestavy, a vytvoření diskrétní zóny, která je vizuálně i zvukově oddělená od ostatního prostoru. Klienti tak budou mít k řešení svých finančních záležitostí dostatek soukromí. Součástí nového konceptu jsou také živé květiny nebo čekací zóna, kde si v případě potřeby mohou lidé zpříjemnit čas u kávy či vody. Nový koncept byl navržen i s ohledem na princip mobility, který Česká spořitelna na pobočkách uplatňuje. Zaměstnanci se tak mohou během dne vystřídat na více pracovních místech.
Zdroj: Cleverlance
Virtuální realita umožňuje vyzkoušet si věci „nanečisto“, ušetřit čas i finance
„Pro využití virtuální reality při navrhování pobočky v Telči jsme se spojili s firmou Etnetera, jejíž součástí je start-up Virtuplex provozující virtuální laboratoř. V našem týmu, který má na starosti kontakt mezi bankou a klienty, jsme přišli s návrhem, který jsme ale potřebovali vyzkoušet v praxi a ověřit si, jakých efektů se nám podaří dosáhnout. Virtuální realita nám to umožní rychleji, jednodušeji a levněji, než jak tomu bývá za obvyklých okolností, kdy se vše vyzkouší až v ostrém provozu,“ říká customer journey expert Robert Šourek.
Návrh pobočky v Telči v podobě výkresů vytvořilo architektonické studio K4. Následně proběhly dva workshopy ve virtuální laboratoři Virtuplex, kde je k dispozici celkem 600 m2. „Měli jsme tam cvičení, na která jsme pozvali také kolegy z dotčených útvarů v bance, kteří nám pomáhali tento koncept řešit, a šéfovou telčské pobočky. Díky tomu se nám dostalo mnoho cenných připomínek a návrhů. Na spoustu věcí totiž přijdete jen tehdy, pokud se v daném prostoru osobně pohybujete. A právě to nám virtuální realita umožňuje,“ vysvětluje Robert Šourek. Účastníci workshopů se mohli díky virtuálním brýlím pohybovat v místnostech „vybudovaných“ ve virtuální realitě podle skutečných rozměrů, různě přesouvat nábytek, ale i hýbat s příčkami. „Nejdůležitější je, aby prostory vyhovovaly jak klientům, tak i pracovníkům té dané pobočky, kteří se tam budou denně pohybovat,“ dodává expert na zákaznické cesty.
Díky využití virtuální reality se tak České spořitelně podařilo svým způsobem předběhnout čas z pohledu ergonomie všech nových pracovišť a podívat se na možné situace ještě předtím, než dojde na samotnou rekonstrukci. „Měli jsme možnost si všechno dopředu odzkoušet a díky tomu už zkraje odstranit chyby, které bychom viděli až později ve fyzickém světě. Ve virtuální realitě jsme si také odehráli většinu situací, které by nás mohly potkat, a dopracovali jsme se díky tomu k určitému standardu, pomocí kterého se teď díváme na další pobočky,“ vyzdvihuje přínosy práce s virtuální realitou Antonín Kratochvíl.
Bez virtuální reality by navíc ladění konceptu telčské pobočky trvalo několikanásobně déle. Tato technologie ušetřila nejen několik měsíců času, ale zároveň i nemalé náklady. Pravděpodobnost, že by se jinak musely provádět dodatečné interiérové a stavební úpravy, je totiž poměrně vysoká. Díky možnosti odladit ergonomii nové pobočky ve virtuálním prostředí může Česká spořitelna uspořit až 90 % těchto nákladů. Do budoucna počítá s tím, že pokud jde o navrhování vnitřního uspořádání a design poboček, bude virtuální realitu využívat především tam, kde půjde o složité prostory, například členité patro se zákoutími, anebo při tvorbě nového konceptu.
Virtuální průvodce: snazší adaptace zaměstnanců a lepší informovanost klientů
Na dalším projektu, který využívá virtuální realitu, spolupracuje Česká spořitelna s firmou Cleverlance a jde o virtuálního průvodce novoformátovou pobočkou. Pomocí virtuálních brýlí tak banka při různých příležitostech představuje do většího detailu zóny, které v pobočce nově vznikají: např. samoobslužná zóna, živá květinová stěna či diskrétní zóna – přičemž zejména na poslední z nich už od klientů nasbírala množství velmi pozitivních hodnocení. Počítá se samozřejmě i s pracovním místem pro vyřízení rychlých požadavků, pokud na pobočku přijdete bez objednání. V případě specifických záležitostí mohou pracovníci pobočky mimo jiné zajistit spojení se specialistou prostřednictvím deokonference.
Cílem tohoto projektu je, aby se lidé v nové pobočce snadno a rychle zorientovali. Dva až tři měsíce před rekonstrukcí bude proto na pobočce tento virtuální průvodce k dispozici a bude klienty seznamovat s tím, jaká vylepšení jim rekonstrukce pobočky přinese a jaký přínos mohou od jednotlivých zón očekávat. Výhody virtuálního průvodce ale budou moci ocenit i zaměstnanci: opět dva až tři měsíce před rekonstrukcí začne s týmem pracovníků na pobočce pracovat interní kouč, který je bude připravovat na změny v uspořádání prostoru i na změny v jejich vlastní roli, které to s sebou přinese. Česká spořitelna si od virtuálního průvodce v neposlední řadě slibuje také lepší adaptaci nových zaměstnanců.
Česká spořitelna chce virtuální realitu postupně zapojit do širokého spektra svých aktivit. Aktuálně například dokončuje druhou část svého projektu v oblasti finančního vzdělávání dětí, který pod názvem Abeceda peněz probíhá v řadě škol na různých místech republiky. Pracuje na tom, aby děti měly možnost projít si ve virtuální realitě bankovní pobočku zajímavou a hravou formou. S různými zónami a funkcemi se tak budou seznamovat například prostřednictvím zvířátek a pohyblivých prvků. „Ve virtuální realitě vidíme další potenciál využití v několika oblastech, které interně řešíme a rozvíjíme,“ shrnuje Robert Šourek.
Zdroj: Cleverlance