Zdravé kanceláře z pohledu odborníka. Co můžete zlepšit ve své firmě? 

25. června 2020

Špatná vzduchotechnika, prach, málo světla nebo chabá akustika. Faktory, které řada odborníků z oblasti veřejného zdraví kritizovala ještě před koronavirovou krizí. Ke zdravým budovám ale patří i široká péče o zdraví zaměstnanců. A jak ukazuje zdravotní manažerka České spořitelny MUDr. Pavla Mendlová, u fitness center a dezinfekčních gelů to rozhodně nekončí.

Spojení „zdravá budova“ evokuje širokou škálu vlastností. Někomu se v hlavě vynoří obraz moderní ekologické budovy se zelenou střechou, jiní si vybaví pohodlné kancelářské židle, rostliny v květináčích – a dalším v hlavě poletuje skromná myšlenka na okna, která lze otevřít.

O nevyhovujících pracovních podmínkách v kancelářských prostorách se už nějakou dobu diskutuje a moderní architektonické projekty tuto debatu reflektují. Covid-19 si však vyžádal zcela nový pohled na problematiku ochrany zdraví v kancelářích. Nejen české firmy teď hledají nové přístupy, jak umožnit alespoň částečný návrat zaměstnanců do kanceláří při dodržení všech vládních nařízení a bezpečnostních doporučení.

O čem nás zatím poučil koronavirus

Ve snaze posílit bezpečnost práce v kancelářích během koronavirové pandemie se ve Spojených státech i jiných zemích diskutovalo zavedení takzvaného imunitního pasu (Immunity Passport). Ten měl sloužit jako důkaz, že je jeho držitel imunní vůči covidu-19, a tím pádem nemůže nikoho nakazit a sám není v ohrožení.

„Takhle to ale bohužel nefunguje, protože o tomto onemocnění stále víme málo,“ vysvětluje Pavla Mendlová, proč takový dokument zatím neexistuje.

Zaprvé nevíme, zda u všech, kdo prodělali onemocnění covid-19, dokážeme spolehlivě protilátky najít, což může záviset na průběhu nemoci i na citlivosti testů. Zadruhé, i kdybychom protilátky našli, není jisté, zda dokážou v případě opakované nákazy koronavirem zabránit rozvoji onemocnění,“ vysvětluje Pavla Mendlová.

„I kdyby to dokázaly, dotyčný by stále mohl být přenašečem. A i tehdy, kdyby se protilátky vytvořily v dostatečné míře, chránily svého nositele a zároveň bránily přenosu nákazy, pořád nevíme, jak dlouho budou fungovat,“ dodává. A uzavírá: „Imunitní pas by nám v tuhle chvíli zkrátka moc neřekl.“ 

Rychlé testování a individuální konzultace jako cesta k většímu klidu

Část pracovníků už je zpátky v kancelářích, ale riziko nakažení koronavirem ještě nezmizelo. Proto Česká spořitelna zaměstnancům zajistila také přístup k VIP testování na covid-19.

„Testy na přítomnost koronaviru trvají někdy příliš dlouho. Proto jsme spolupráci s portálem uLékaře rozšířili o linku, kam můžou naši zaměstnanci zavolat, když se potřebují nechat otestovat. Opět to funguje tak, že jim pomůžeme najít laboratoř v jejich okolí, která bude nejméně vytížená. V některých městech máme dokonce dohody s laboratořemi, které garantují výsledky do 24 hodin,“ říká Mendlová.

„Před covidem-19 je neochráníme, ale můžeme jim pomoci, aby se týden zoufale nestrachovali, jestli nenakazili babičku nebo jestli je někdo z jejich rodiny nemocný.“

A jak řešit přetrvávající obavy zaměstnanců, kteří mají strach z návratu do práce? Co naopak s těmi, kteří tvrdí, že se bojí nákazy, aby do práce nemuseli?

„Jde o citlivé téma, proto se snažím nabídnout našim zaměstnancům co nejvíce ověřených informací a prostoru pro jejich konkrétní dotazy v rámci týmových webinářů. Složitější situace řeším individuálně,“ popisuje dále Pavla Mendlová. „S dotyčnými po telefonu nebo během videohovoru proberu jejich zdravotní stav či rodinné zázemí, kvůli kterému mají obavy jít do práce, a poté společně hledáme takové řešení, které jim umožní pracovat v klidu.“

„Psychická pohoda je přece jedním z klíčových faktorů imunity. Na druhou stranu, v denně pečlivě dezinfikované kanceláři, kde se schází stále stejná skupina lidí, kteří dodržují pravidelnou hygienu rukou i dostatečné odstupy, aktuálně hrozí mnohem menší riziko nákazy než v přeplněném metru, hospodě nebo ve fitku. Chce to zkrátka zdravý selský rozum,“ hodnotí situaci doktorka Mendlová.

Zahraniční firmy mají podle amerického magazínu Harvard Business Review tendenci krizi využít k přehodnocení pracovních podmínek i tam, kde o tom dříve neuvažovaly. A jedním ze způsobů, jak se k této výzvě postavit, je kromě úprav pracovišť i úzká spolupráce s odbornými lékaři a důraz na prevenci a edukaci. Tímto způsobem nyní začínají uvažovat i české firmy.

Tlaku čelíme všichni, důležitá je odolnost

MUDr. Pavla Mendlová nastoupila na pozici zdravotní manažerky v České spořitelně shodou okolností právě v počátcích koronavirové epidemie. Jejím cílem je nabídnout zaměstnancům komplexní podporu v péči o jejich fyzické i duševní zdraví.

„Už před koronavirem byla doba výrazně proměnlivá. Teď je ještě proměnlivější. Neustálé změny přitom navyšují tlak a mohou být výrazným stresovým faktorem,“ říká Pavla Mendlová. „Podle evolučního biologa Charlese Darwina ale nepřežívají ti nejsilnější, nýbrž ti, kdo se nejlépe dokážou přizpůsobit měnícím se podmínkám. A my se snažíme tuto schopnost posílit.“

Nejde přitom jen o stav těla, ale i duševní pohodu zaměstnanců. „Zodpovědný zaměstnavatel si uvědomuje, že péče o zaměstnance je jednou z nejlepších investic, jakou může udělat,“ myslí si Mendlová. „Takový přístup ale vyžaduje komplexní zastřešení a strategické plánování, protože zdravý životní styl se skládá z mnoha aspektů, které je potřeba ošetřit. Patří mezi ně nejen pohybová aktivita a zdravá výživa, ale i pravidelné preventivní prohlídky, očkování, work-life balance a duševní hygiena, včetně umění zvládat zátěžové situace a aktivně pracovat se stresem.“

Když nevíte, jak se protáhnout nebo proč zajít k doktorovi

Jedním z úkolů doktorky Mendlové je poskytnout zaměstnancům přehlednou formou informace o dostupných zdravotních benefitech a motivovat je k tomu, aby jich využívali. Od dubna mají zaměstnanci České spořitelny například možnost využít zdarma služeb online lékařské poradny uLékaře, jejímž zakladatelem je známý chirurg a stálý účastník misí Lékařů bez hranic Tomáš Šebek.

„Díky tomu můžou všechno, co potřebují, probrat s lékařem, který jim vše srozumitelně vysvětlí. Případně od něho můžou získat další lékařský názor nebo se rovnou nechat k někomu objednat. V takové situaci pak zdravotní sestra pomůže vyhledat specialistu co nejblíže místu bydliště nebo pracoviště zaměstnance a zařídí schůzku. Stejnou službu dokonce můžou využít i jejich rodinní příslušníci. Naši zaměstnanci tento benefit zatím velmi oceňují,“ pochvaluje si lékařka České spořitelny.

Důležitá je ale také prevence zdravotních potíží. „Všichni většinou víme, co bychom pro své zdraví měli dělat, ale ruku na srdce – kolik z nás to během dne opravdu udělá? Klíčem jsou drobné změny, které postupně zabudujeme do své denní rutiny.“

A tak Pavla Mendlová hledá cesty, jak postupně učit zaměstnance i zdánlivě malé věci, jako je třeba dostatečný přísun tekutin nebo pravidelné protažení zad. „Pokud jste v jednom kole, nebudete číst dlouhé cvičební návody. Proto jsme přímo v našich kancelářích natočili krátká videa, ve kterých ukazujeme, jak si za chvíli narovnat záda, když se postavíte nebo správně posadíte,“ říká.

„Je to snadné a každý se tomu může chvíli věnovat. Třeba když se zvedne od počítače a jde si pro kafe nebo před přesunem na schůzku. Stačí zasunout bradu, natáhnout krk, srovnat hrudník, vytočit ruce a zhluboka se nadechnout. Jde o malé kroky, na které si za chvíli zvyknete,“ vysvětluje Pavla Mendlová a dodává, že se plánuje zaměřit také na vědomou práci s dechem či chůzí, na které se v zahraničních firmách klade mnohem větší důraz, než je v České republice zvykem. Well-being zaměstnanců lze také podpořit přístupem k nadstandardní zdravotní péči nebo možnosti objednání služeb maséra, fyzioterapeuta či jiného zdravotního specialisty přímo na pracoviště, a to nejen v Praze, ale i na regionálních pobočkách.

Můj den

V České spořitelně mají nyní zaměstnanci v rámci svých benefitů kromě dovolené k dispozici 12 dnů navíc na podporu well-being. Každý měsíc si tak mohou vybrat jeden den volna a investovat ho do sebe, ať už potřebují vyrazit k doktorovi, strávit den odpočinkem, jít si zaplavat, nebo vyrazit s dětmi do zoo.

Co by měly udělat všechny firmy pro své zaměstnance bez ohledu na epidemie?

Klíčovým slovem podle Pavly Mendlové zůstává flexibilita a work-life balance. Flexibilita znamená to, že se v případě potřeby mohou zaměstnanci hladce přesunout na home office, stejně jako to, že mají kanceláře uzpůsobené tomu, aby se daly měnit dle aktuálních podmínek, například s využitím přepážek. A znamená to také cíleně vytvářet prostor pro kreativní přemýšlení i pravidelnou péči o sebe po všech stránkách. 

Mohlo by vás ještě zajímat