Nové zařízení i procesy. Jak modernizovat tradiční firmu?
Jde zmodernizovat provoz tak tradičního podniku, jako je třeba pekárna z roku 1956? Existuje několik oblastí, kde můžete začít a kterým se věnovat. Své osobní zkušenosti sdílí Josef Bukovský, majitel klasické Pekárny Srnín, která si v minulých letech takovou rozsáhlou modernizací prošla.
Čím tedy firma začala? Nejprve musela vložit velké množství finančních prostředků do modernizace zařízení pekárny. Pece a další stroje, některé staré třeba i padesát let, byly velmi energeticky náročné. V Srníně tak od píky vybudovali fotovoltaiku, zavedli rekuperační systémy pro využití zbytkového tepla z pecí a některé stroje nebo alespoň jejich části nahradili novými. „Jsem především rád, že se nám podařilo dokončit druhou etapu fotovoltaik s bateriovým úložným systémem od výrobce Tesvolt AG, který nám zajišťuje zálohu systémů, serverů i výroby,“ říká Josef Bukovský, majitel Pekárny Srnín, a pokračuje: „Nyní zjišťujeme, jak zdigitalizovat měření teplot a spotřeby a vše poskládat do přehledového excelového modulu. Například data z fotovoltaik už takto zpracována máme a díky nim se nyní kvůli efektivnímu využití energie snažíme synchronizovat pečení s počasím.“ Také vozový park Pekárny Srnín prošel modernizací. V současnosti jezdí z 85 % na zemní plyn a v budoucnu by se toto číslo mělo navýšit až na 100 %. V areálu pekárny se také nachází čerpačka zemního plynu, vrt na vodu a čistička vody.
Přečtěte si celý příběh Pekárny Srnín a její transformace od tradičního podniku k udržitelnosti a digitalizaci a celkově zelenější cestě zde.
Modernizace procesů
Po modernizaci zařízení přichází na řadu modernizace procesů. Mezi důležité kroky patří omezení tisku na papír a pořízení nového softwaru. A někdy i zaškolení těch, kteří s ním budou pracovat, aby ho mohli využít co nejefektivněji. Díky tomu eliminujete zbytečné kroky a usnadníte práci sobě i svým podřízeným, podobně jako to udělali v Srníně: „Velkým úspěchem je digitalizace procesů ve výrobě, od zadávání objednávky po expedici. Nic se nemusí dělat ručně na papíře, jak tomu bylo dřív,“ popisuje Josef Bukovský. Procesy, které se evidují elektronicky, jsou také mnohem snáze dohledatelné, když například zjišťujete, zda a kde došlo k pochybení.
Finanční připravenost a komunikace změn
V čem spatřoval hlavní výzvu modernizace Josef Bukovský? „Oříškem byla hlavně nutnost modernizovat, když je to potřeba, a ne když na to zrovna máte prostředky. Příkladem u nás byly třeba vysoké ceny energií. Těsně před začátkem energetické krize jsme se rozhodli vyměnit všechny žárovky za úsporná LED světla. Výměna žárovek v celém areálu nás přišla na několik milionů korun.“ Z tohoto důvodu vždy hlídejte finanční zdraví své firmy, abyste byli na podobné nečekané výdaje připraveni.
Kromě finanční připravenosti by se měli připravit také zaměstnanci. Ti často bývají zvyklí na tradiční procesy a nechtějí se modernizacím přizpůsobovat. V Srníně se s takovými problémy nesetkali: „Měl jsem z toho pochopitelně obavy, protože i já sám často odmítám novoty a říkám, že když něco funguje, proč to měnit. Během zavádění digitalizace jsme samozřejmě narazili na řadu problémů, všechno nešlo hladce. Zaměstnanci ale vše přijali velice dobře a velmi se zasadili o to, že se nakonec vše podařilo,“ uzavírá Josef Bukovský.
9. ledna 2025
2 min
Jak podnikat moderně?