Business se sociálním přesahem zažívá svůj boom

 

V krajích České republiky již více než 200 podniků ukazuje, že se dá podnikat, vydělávat peníze a zároveň v regionu pomoci jak konkrétním lidem, tak přírodě. Přitom nejde o žádnou charitu.

Podnikáte jako kdokoliv jiný

Sociální podnik není charita ani chráněná dílna. V těchto firmách se už nic nezkouší, jde o skutečný trh práce. Základní podmínkou je, že se musí jednat o subjekt soukromého práva a tím je mj. zachována autonomie sociálního podniku. Podnikání v dané lokalitě se také zajímá o místní rozvoj. V místě, kde se firma ocitá, zaměstnává, tvoří a prodává, se naprosto přirozenou cestou rozvíjí region.

Britský model trojího prospěchu

Principy sociální ekonomiky a sociálního podnikání jsou založeny na myšlence trojího prospěchu, anglicky triple bottom line. Sociální podnik tedy může být pouze firma, která dodržuje tento trojí prospěch či trojí zodpovědnost a ukazuje lidem, že se zaměřuje nejen na ekonomickou stránku podnikání, ale i na životní prostředí a společenský kapitál. Triple bottom line založil britský businessman John Elkington. Stanovil pro firmy tři linie: jednou z nich je výkaz zisků a ztrát, druhou linii tvoří lidé a třetí linií je planeta.

Líbí se vám tato myšlenka trojího prospěchu? Jak tedy založit či transformovat svou firmu/organizaci na sociální podnik?

Chcete se seznámit se službou Sociální bankovnictví?

Musíte dodržet tyto zásady:

  • Vaše aktivity musí prospívat společnosti nebo životnímu prostředí.
  • Hrajte nepostradatelnou roli v místním rozvoji a dejte pracovní příležitosti osobám se zdravotním, sociálním nebo kulturním znevýhodněním.
  • Zisk pak z větší části použijte pro další rozvoj vašeho sociálního podniku nebo plnění předem definovaných sociálně prospěšných aktivit.

Má to svá rizika, ale ta k podnikání patří.
Chce to odvahu, vytrvalost a vlastní názory i zkušenosti

Po výčtu všeho, co sociální podnik vlastně je a není, tu máme to nejdůležitější: kolegy a zaměstnance. I když máte případnou obavu ze zaměstnávání osob, které jsou na trhu práce ohroženou skupinou, můžete si vybírat a možná budete mile překvapeni.

Udělejte si vlastní názor a mějte svoji reálnou zkušenost a toho se držte. Ne každý, kdo nedokázal sehnat práci, je beznadějně odepsaný zaměstnanec. Ověřte si ve svém městě, kde se pohybujete, jak to je ve skutečnosti. Přidejte se k podnikatelům z Čech, Slovenska, Německa, Británie a Belgie a dalším evropským velikánům sociálního podnikání. Ti také někde začínali nebo se rozvíjeli v čase, stejně jako vy.

Věděli jste, že již nakupujete nebo používáte služby u sociálního podnikatele?

Jména i zaměření některých sociálních firem vás třeba překvapí. Možná i ve vašem okolí podnikají sociální firmy. V České republice jich nyní najdete více než dvě stě. Koncový zákazník může pít kávu v sociální kavárně nebo mít od sociálního podniku uklizenou kancelář. Nebo na festivalu pít cider, který zrál na polích sociální firmy. Chutná vám a jste spokojeni se službami, za které platíte? Možná jde o sociální podnik ve vašem městě. Stačí se podívat do adresáře sociálních podniků.