Nebojte se požádat o pomoc
Jak by neziskové organizace měly reagovat na tuto dobu nejistoty?
Situace, v níž jsme se zčistajasna ocitli, je tak specifická, že mnozí z nás netuší, jak se chovat. A to nejen jednotlivci, ale i organizace. Pro neziskovky je důležité, aby na dané podmínky reagovaly rychle a snažily se o nepřetržitou komunikaci se svými dárci, podporovateli a dalšími stakeholdery.
Tady je pár osvědčených postupů.
8 rad, jak se udržet nad vodou
1. Intenzivně komunikujte
Všechny vaše podporovatele zajímá, jak je organizace danou situací zasažena a čím si právě procházíte. Dejte jim vědět, jakým způsobem omezujete či upravujete své služby, jak pečujete o své zaměstnance i klienty... Komunikujte s nimi přes sociální sítě, napište jim e-mail či zavolejte. Zapojte podporovatele do dění a informujte je o tom, co potřebujete. Pokud dárcům umožníte, aby se stali součástí vašeho snažení, v krizi vás podpoří.
2. Opakujte své poslání a dopad činnosti
Opakovaně sdělujte své poslání a dopad vaší práce. Pokud hrajete v boji s koronavirem důležitou roli, vysvětlete, v čem je tak výjimečná.
3. Využívejte online technologie
Hledejte cesty, jak využívat videokonference, podcasty a online meetingy tak, aby byly dynamické a vytvářely pro účastníky silné zážitky, byť v online prostředí. Přemýšlejte, jak mohou sociální média a další virtuální platformy nahradit veřejné akce.
4. Prokažte empatii vůči svým podporovatelům
Koronavirus nějak zasáhl každého, tedy i vaše podporovatele. Dejte najevo, jak moc si jich vážíte, a zeptejte se, zda můžete v této době nabídnout pro změnu něco vy jim.
5. Peníze za vstupenky na zrušené akce se mohou stát darem
Slušné je peníze vrátit, ale mnoho dárců by vám je jistě rádo nechalo. Navrhněte jim, že touto cestou mohou nyní podpořit chod vaší organizace.
6. Poděkujte svým podporovatelům
Vděčnost je velmi důležitá, zejména když jsou lidé ve stresu. Udělejte si čas na osobní a upřímné poděkování svým dárcům. Poděkujte jim sice na dálku, ale originálním způsobem – třeba prostřednictvím videa nebo ručně psaným dopisem.
7. Nepředpokládejte, že to nepůjde
Ano, ekonomická situace se zhoršuje, ale to neznamená, že vás vaši nejvěrnější a největší dárci nemohou podpořit. I nyní mají dostatek zdrojů, aby vám mohli podat pomocnou ruku ve formě finančního příspěvku.
8. Řekněte, co potřebujete
Nebuďte nesmělí, ba právě naopak – upřímně a otevřeně komunikujte své potřeby a nabízejte možnosti, jak vás lidé mohou podpořit. Hlavní důvod, proč lidé nedarují, je, že je o to nikdo nepožádal…
Na pauzu v komunikaci není čas!
Nechceme vám nasazovat růžové brýle. Víme, že někteří dárci vás v této době přestanou podporovat. Ale možná se objeví jiní a ochotně pomohou. Protože vědí, že vás klienti teď potřebují víc než kdy dřív. Vnímají stav nouze, který vás postihl, a udělají vše proto, aby vás mohli ve vaší práci podpořit.
Možná máte pocit, že je vhodné si dát pauzu a s dárci a podporovateli komunikovat, až krize odezní. Dělejte ale pravý opak. Předešlé krize ukázaly, že ti, kteří stáli v době krize opodál, tratili oproti těm, kteří naopak komunikovali intenzivně.
Zdroje:
- https://www.networkforgood.com/nonprofitblog/coronavirus-impacting-your-nonprofit-heres-what-to-do/
- https://www.amyeisenstein.com/8-steps-successful-fundraising-during-coronavirus/
- https://ccsfundraising.com/timeless-principles-for-fundraising-the-coronavirus-and-philanthropy/
Příklady dobré praxe z ČR
Nový Prostor
Pro prodejce časopisu je v dnešní době obrovský problém jej prodat, organizace tedy komunikuje jejich aktuální potřebu: Pokud prodejci přijdou o příjem z prodeje NP, mnoho z nich může opět skončit na ulici. Podruhé. NENECHÁME PRODEJCE SPADNOUT ZNOVU NA ULICI. Podpořit jednotlivé prodejce můžete prostřednictvím bonusového klubu prodejců či si můžete za poplatek stáhnout mimořádně online verzi časopisu.
Konsent
Organizace Konsent, která se zabývá problematikou sexuálního násilí v domácím prostředí, zase v komunikaci využila skutečnost, že jsou lidé v karanténě. Společně tráví čas doma a násilí se může stupňovat. Organizace Konsent zareagovala na aktuální situaci (viz obrázek) a i v současné situaci pracuje na tom, aby se obecné povědomí o násilí v partnerských vztazích a rodině zvýšilo.
Jídelna kuchařek bez domova s Breakfaststory
Přišli s dobrým nápadem. Vědí, že lidé nyní víc než jindy využívají rozvoj jídla, a proto vymysleli Obědový karanténa speciál. Za každý prodaný oběd připraví Breakfaststory druhý pro seniora. Firma se zřekla honoráře ve prospěch zaměstnankyň Jídelny a starých lidí, kteří jsou sami doma a bez pomoci. Více na https://www.breakfaststory.cz/karantena-special.
Kultura online
Na zákaz sdružování rychle reagovaly některé kulturní instituce. Začaly svá představení hrát online. Přenosy jsou bezplatné, ale ti, kteří je sledují, se dozvědí o možnostech online podpory. Například nezisková organizace Cirk La Putyka během svého prvního online streamu prostřednictvím dárcovské kampaně na Darujme.cz vybrala přes 500 000 Kč.