Vzduch je naše moře, říká výrobce ultralehkých letadel ellipse aero z Albrechtic

23. srpna 2021

3 minuty

Ačkoli to většině z nás, kteří se pohybujeme převážně po silnicích, tak nepřipadá, Česká republika je ultralightovou velmocí. Může se pochlubit velmi hustou sítí letišť a Letecká amatérská asociace ČR patří k největším v Evropě. Na více než stoletou místní tradici letectví a leteckého inženýrství, která se datuje od samých začátků Československé republiky, navazují i v severomoravských Albrechticích, kde vznikají konstrukčně i designově unikátní ultralehká letadla eliptického tvaru.

Výrobních firem je mnoho, ovšem letadla rozhodně nelze označit za běžný produkt. Není proto překvapivé, že příběh ellipse aero se zrodil z koníčku, či spíše obrovské vášně pro letectví. Cesta k životnímu i podnikatelskému snu zakladatele ellipse aero Martina Němce začala v jeho 16 letech, kdy začal létat na větroních. „Později jsem začal létat i s ultralehkými letadly, ale teprve práce na letadle ellipse spirit znamenala propojení hobby s opravdovou profesí,“ vzpomíná na začátky své dráhy profesionálního výrobce ultralightů duchovní otec firmy. Přibližně před 10 lety tak spatřilo světlo světa jeho první ultralehké letadlo s eliptickými křídly, na kterém spolupracoval s odborníky na aerodynamiku, konstruktéry, specialisty na pevnostní výpočty a dalšími.

I letadla se dají vyrábět ekologicky

„Eliptický tvar je ve všech učebnicích aerodynamiky uváděn jako ten nejlepší – s minimálními kompromisy a obrovskými nároky na konstrukci,“ říká Martin Němec. Požadavky na tvar křídel i celého letadla spolu s požadavky na maximální vzletovou hmotnost pomohl vyřešit kompozitní materiál na bázi karbonu. Moderní materiály s vynikajícími parametry, pokud jde o pevnost, lehkost či nehořlavost, jsou pro ellipse aero klíčové. V konstrukci využívají například kevlarové a aramidové tkaniny, nově se ale chystají používat tzv. prepreg – uhlíkovou tkaninu, která je již z výroby prosycená pryskyřicí. „Velmi pěkně se s ní pracuje a výsledné díly jsou při stejné pevnosti lehčí. Čekáme ale ještě na posun v legislativě pro certifikace letadel, aby bylo možné změnit materiál bez celé řady náročných zkoušek,“ dodává k tomu Martin Němec. V ellipse aero zároveň dbají na udržitelnost, a proto je možné všechny tkaniny a pryskyřice recyklovat. Jejich výrobní cyklus je navíc uzavřený, což považují za samozřejmou součást své firemní kultury.

S výjimkou motorů a avioniky, tedy vybavení letadla elektrickými a elektronickými přístroji, se všechny součásti ultralightů ellipse aero vyrábějí přímo v Albrechticích. Kabina letadla je přitom řešena tak, že se odklápí současně s přístrojovou deskou, což pilotovi umožňuje pohodlný vstup bez toho, aby se musel pod přístrojovou desku zasunout. Letadla disponují také velkým a dobře přístupným zavazadlovým prostorem. 

S novou výrobní halou a kapitálovým vstupem se firma chystá na expanzi

Nový impuls dostala firma ellipse aero s nedávnou změnou vlastnické struktury a přesunem výroby z Pardubického kraje do severomoravských Albrechtic. V areálu bývalého Larischova statku nyní postupně uskutečňují své vize Martin Němec a Martin Havrda, který má ve firmě na starosti především oblast financí, spolu s Markem Bukalem, který se stará hlavně o marketingové aktivity, propagaci a propojení s IT. Chystají se vybudovat areál s vývojovou částí, prototypovou a sériovou výrobou, ubytováním pro piloty a leteckou klubovnou. Oblíbeným výletním cílem se ale ellipse aero může stát i pro běžnou veřejnost: majitelé počítají s výstavou o rodu někdejších místních průmyslníků Larischů a s pořádáním přednášek.

„Naše plány pro nejbližší budoucnost se soustředí především na nastavení standardních procesů fungování společné firmy, která by měla mít všechny výhody menšího lokálního hráče na trhu ultralehkých letadel, zejména z pohledu efektivity, flexibility, kreativity a hlavně bezpečnosti,“ nastiňuje Martin Havrda s tím, že zároveň potřebují dokončit transformaci společnosti na novou organizační strukturu, zavést controllingové nástroje a rozšířit výrobní kapacity. „Jasnou definici pravidel s vazbou na řízení lidských zdrojů a plánování považujeme za základní stavební kameny podnikatelského úspěchu v jakémkoliv oboru,“ vysvětluje podnikatel, ze kterého se díky ellipse aero stal další aviatický nadšenec, čímž celý tým skvěle doplňuje i po této stránce. V současné době se podílí také na návrzích exteriérů a interiérů nových letadel. 

Radost z budování je důležité předávat dál

Pokud jde o obchodní aktivity ellipse aero, čeká firmu především postupné budování distribuční a servisní sítě. O její letadla je momentálně největší zájem ve Francii a v Německu, ale i jinde v Evropě. Mimo Evropu zatím výrobce svá letadla nepropaguje, ale také tam lze očekávat velký potenciál: ultralighty se od nás úspěšně exportují například do USA.

Společné podnikání vidí oba Martinové a jeden Marek jako příležitost vzájemně se obohacovat o své profesní zkušenosti, které má jeden ve světě letectví, druhý ve světě financí a třetí ve všudypřítomném IT světě. Shodují se, že podnikání je pro ně nástrojem k plnění snů, přináší jim pocit svobody a uspokojení z toho, když se podaří vybudovat něco hezkého a stabilního. „Podnikání je pro mě zároveň možností dávat radost, protože svoji vášeň a hodnoty promítnete do produktu, který dělá radost dalším lidem,“ říká Martin Němec. O tom, že ve firmě ellipse aero mají pro sny a radost z vybudování něčeho hezkého opravdu velké porozumění, svědčí i možnost zakoupit si tzv. fast build kit čili sestavu dílů, díky které si piloti mohou sestavit letadlo sami a uplatnit své konstruktérské schopnosti. Firma tak myslí na fanoušky létání ve všech ohledech.   

„S panem Havrdou spolupracujeme v rámci jeho rodinného investičního holdingu Arbol Capital už víc než 15 let a za tu dobu jsme se podíleli na financování řady zajímavých investičních projektů, především z oblasti nemovitostí. Arbol Capital jich rozvíjí pouze omezený počet a všechny se vyznačují tím, že jsou butikového charakteru a zároveň něčím výjimečné. To, že holding koupil podíl právě v ellipse aero, je proto plně v souladu s jeho dlouhodobou strategií – a současně tím rozšířil své portfolio o skutečně unikátní oblast aviatiky,“ říká bankovní poradce Karel RyškaRegionálního korporátního centra České spořitelny Praha-jih.

Mohlo by vás dále zajímat

Vidět větší smysl ve své práci: radikální obrat v kariéře se majitelce firmy Kidtown vyplatil

Vinařství Volařík ctí tradiční odrůdy Mikulovska, ale rozšiřuje i bioprodukci z rezistentních druhů révy