ESG rating.
Jak se měří udržitelnost firem?

29. listopadu 2022

2 minuty

ESG představuje koncept, podle kterého se hodnotí udržitelnost firem. Ač má řada českých společností pocit, že se jich toto téma zatím netýká, hodnocení ESG jim může mnohé přinést. Proč se zajímat o udržitelnost? A jak ESG rating vlastně funguje?

Pokud se řadíte k těm, kteří vědí, co zkratka ESG znamená, patříte spíš k menšině. Podle průzkumu agentury Ipsos 74 % české veřejnosti význam tohoto termínu vůbec nezná. Naopak velmi dobře je s ním seznámeno pouze 5 %. ESG v sobě ukrývá tři anglická slova – environment, social a governance. Jedná se o kritéria, jak hodnotit udržitelnost firem. Nejde nicméně jen o ekologické dopady, ale i o sociální aspekty a způsob, jak jsou jednotlivé společnosti řízeny. 

Co přesně zohledňují jednotlivá kritéria ESG?

  • E – Výraz „environment“ se týká ekologických témat, například využívání zdrojů či emisí. První kritérium zkrátka hodnotí, jaký má společnost dopad na životní prostředí. 
  • S – Kritérium „social“ zase zohledňuje míru společenské odpovědnosti dané firmy, ale i její pracovní podmínky nebo dodržování lidských práv.<
  • G – Hledisko „governance“ posuzuje způsob, jak je firma řízena a jaké uplatňuje postupy – například i při komunikaci s dodavateli.

ESG rating je způsob jak zhodnotit rizika, kterým jsou firmy vystaveny právě v těchto třech zmíněných oblastech, a to z dlouhodobého hlediska. Na tato rizika se ve finančních analýzách často zapomíná, což je jeden z důvodů, proč může být ESG rating přínosný. Přitom pro každou firmu představuje riziko něco jiného – záleží například na oboru, ve kterém se daná společnost pohybuje.

Proč ještě má ESG rating smysl?

  • ESG rating je cesta, jak si udržet náskok před konkurencí. Hodnocení udržitelnosti totiž může zajímat vaše potenciální investory, ale i organizace poskytující dotace či veřejné pobídky.
  • ESG rating vám ukáže komplexní informace o ekologické stopě vaší firmy – i například to, zda vaše podnikání není v rozporu s příslušnými zákony či předpisy. 
  • Udržitelnost firem zajímá i zákazníky. Často je pro ně důvodem, proč do daného zboží či služby nakonec investují. 

Na komplexnost ESG ratingu však někteří často zapomínají – a pak jsou překvapení, když si třeba firma vyrábějící „ekologické“ produkty vede v oblasti udržitelnosti hůře než společnost z ropného průmyslu. Například letos v květnu zaskočilo veřejnost zjištění, že americká automobilka Tesla získala od ratingové agentury S&P horší hodnocení než výrobce cigaret British American Tobacco či ropný gigant Shell. Jaký byl ale důvod takového hodnocení? Nedostatečná strategie ke snížení uhlíkové stopy a špatné pracovní podmínky v továrnách. Z tohoto příkladu plyne jedno dobré ponaučení. Můžete sice vyrábět elektromobily, když přitom ale vytváříte nadměrnou uhlíkovou stopu a zanedbáváte své zaměstnance, udržitelnými se nestanete.

Hodnocení udržitelnosti jako standard

Hodnocením udržitelnosti se zabývají takzvané ESG ratingové agentury. Na světě jich je víc než sto, mezi ty nejznámější patří již zmíněná společnost S&P, dále pak MSCI, CDP či FTSE Russell. Jejich služby často využívají banky či investoři, když potřebují posoudit ESG kritéria u daných firem. Jednotlivé ratingy se ale vzájemně dost liší – každá pracuje s trochu jinou metodologií. Právě proto se investoři často raději spoléhají na víc než jeden ESG rating, případně si tuto analýzu rovnou zpracují sami.

České ESG ratingy jsou zatím ještě v začátcích. Právě v letošním roce vznikla v rámci Cen SDGs i kategorie ESG rating. A kdo za touto první českou metodikou hodnocení firem v rámci ESG stojí? Asociace společenské odpovědnosti a Fakulta podnikohospodářská Vysoké školy ekonomické. 

Co to je SDG?

SDG je zkratka pro sedmnáct cílů udržitelného rozvoje neboli „Sustainable Development Goals“, program OSN rozvoje na období 2015–2030.

Ač se může na první pohled zdát, že ESG je jen záležitost velkých korporací, brzy se možná hodnocení udržitelnosti stane povinností pro všechny firmy. V přípravě je totiž nová evropská směrnice Corporate Social Responsibility Directive (CSRD), která zahrnuje povinnost firem s více než 250 zaměstnanci a s obratem nad 40 milionů eur reportovat nefinanční výsledky. Časem by tato směrnice měla zasáhnout i malé a střední podniky. Kdy přesně k tomu dojde, není zatím jasné, nicméně právě proto je lepší se na tato nařízení připravit už teď. Zavedení udržitelné strategie totiž rozhodně nelze zvládnout ze dne na den.

Průvodce udržitelným podnikáním

Mohlo by vás dále zajímat

Green Deal není mrtev. Nejlepší čas přejít na zelené zdroje je právě teď

Fit for 55. Jak chce Evropská unie snížit emise o 55 procent?

Doba elektromobility. Na jaké výzvy se musíme připravit?