Písničky jako tokeny. Je NFT budoucnost hudebního průmyslu?

12. května 2022

2 minuty

hodiny

V březnu uplynul rok ode dne, kdy se američtí rockeři Kings of Leon stali první velkou kapelou světa, která vydala album prostřednictvím NFT a utržila za něj přes dva miliony dolarů. Nezaměnitelné tokeny jdou ruku v ruce se sílícím fenoménem kryptoměn a rodícím se virtuálním světem metaverzem. Čím dál víc nyní ovlivňují i hudební průmysl a k trendu se pomalu přidávají také čeští umělci jako zpěvačka Anna Vaverková a maskovaný producent JAF 34. Může trh s digitálními archiváliemi změnit pravidla distribuce hudby?

Více než dva miliony dolarů. Tolik loni na jaře vydělal populární kanadský zpěvák The Weeknd za svou kolekci nezaměnitelných tokenů, která obsahovala především známou 3D grafiku jeho létající hlavy. Součástí virtuálního balíčku se stala i píseň The Source, distribuovaná exkluzivně jako NFT. Právě unikátnost patří k hlavním přednostem nového způsobu obchodování s takzvaným kryptouměním.

Třebaže ho ale The Weeknd a další hudebníci vnímají jako novou inovativní cestu, jak posunout zpráchnivělý průmysl k lepšímu ve prospěch samotných umělců, objevují se i názory, že jde o slepou uličku, která více než světu umění pomůže spíše jen samotným kryptoměnám. Trh s digitálními díly zažívá raketový růst a jeho hodnota se nyní počítá v řádech desítek miliard dolarů. O vývoji a popularitě NFT už jsme vás informovali, jak ale vlastně tokeny fungují v hudebním světě?

Čistý výnos pro umělce?

Prostřednictvím nezaměnitelných tokenů si může investor zakoupit digitální nahrávku, kterou doplňuje virtuální vizuální složka, ani jedno však nelze kopírovat jako běžná data. Dané NFT má tedy jednoho unikátního vlastníka, jenž se zapisuje do decentralizované internetové databáze transakcí, tedy takzvaného blockchainu. „Tento způsob doufá v omezení pirátství a vytvoření nové hodnoty, jejíž čistý výnos pak připadne přímo umělci. Můžeme to chápat jako pokus o změnu fungování hudebního trhu a rozdrobení dosahu velkých vydavatelství,“ říká programový ředitel Radia 1 Zdeněk Lichnovský.

Dílo jako kryptoměna může umělci přinést pozornost i velmi atraktivní výnosy z prodejů. V tuto chvíli se ale trend NFT týká především etablovaných světově známých jmen, jakými jsou již zmiňovaní Kings of Leon, ale také kanadská artpopová zpěvačka Grimes nebo elektronický vizionář Aphex Twin. „Problémem je, že zároveň vzniká nová skupina, která už předtím investovala do kryptoměn. Stejně tak si mohou velcí hráči najmout experty, kteří rozjedou obchody za ně, a NFT se tak stane nedostupným pro nezávislé hudebnice a hudebníky bez prostředků,“ dodává Lichnovský. První tuzemští umělci, kteří se do trhu s tokeny pustili, ovšem shledávají jeho výhody hlavně v neotřelé technologii a dlouhodobém potenciálu. Producent a publicista Jesse Canon dokonce tvrdí, že NFT, které označuje za životní styl, promění hudební byznys zásadněji než streamovací platforma Spotify.

Transparentní transakce a nový způsob komunikace

Mezi české hudebnice, které jako první využily možnosti NFT, patří zpěvačka Anna Vaverková, mimo jiné členka kapely The Flavians, která před lety vystoupila na legendárním britském festivalu Glastonbury. „Úplně poprvé jsem o vydávání hudby skrze blockchain slyšela na jedné přednášce během svých studií na univerzitě, někdy v roce 2019,“ vzpomíná Vaverková a pokračuje: „Jednalo se o příspěvky od umělkyně Imogen Heap, která aktivně pracuje na technologických inovacích a snaží se hledat řešení velkých mezer v hudebním průmyslu – v čele s neefektivním rozdělováním autorských honorářů.“ Na konci loňského roku česká hudebnice představila svou debutovou nahrávku ve formě NFT, kterou si mohli fanoušci koupit přes platformu Blocktracks, vyvíjenou jejím bratrem Matoušem Vaverkou.

NFT podle Anny poskytuje nový férový způsob konzumace hudebního obsahu, který se vyznačuje vysokou mírou transparentnosti všech transakcí, ale otevírá i příležitost investovat do umění. Každou z pěti písní jejího EP s názvem Roztomilá holka lze získat jako jeden NFT token. „Vlastnictví daného uměleckého díla se nedá nijak falšovat, unikátnost vašeho tokenu je naprosto prokazatelná a nevyvratitelná. Jakmile jste vlastníkem tokenu, můžete jej nabídnout opět ke koupi, třeba za vyšší částku. Následující transakce se opět propíše na blockchain,“ vysvětluje Anna Vaverková. Poukazuje tudíž na fakt, že nezaměnitelné tokeny nelze kopírovat, ale mohou se prodávat, dražit nebo i dědit podobně jako jakékoliv fyzické umělecké dílo.

Nekonečný potenciál pro širší veřejnost

Pomyslné prvenství si u nás může připsat folkrocková skupina USB Band, která ve formě tokenů představila už loni v dubnu na platformě Rarible obal svého debutového alba Na ramenou nesu si. Do větších experimentů s NFT coby médiem se krátce nato pustil výtvarník a hudebník JAF 34. „Všeobecně mě baví nové technologie a celkový společenský posun vpřed. Je to něco, co mi v dnešním světě vzhledem k tomu, v jak turbulentní době žijeme, dává smysl,“ upřesňuje maskovaný umělec, který už nyní tokeny vnímá jako nedílnou součást marketingu umění.

JAF 34 ve spolupráci s fotografem Tomášem Vranou připravil digitální sérii potemnělých vizuálů, které se věnovaly vyprázdněnosti současné společnosti. Zakoupit je bylo možné skrze digitální platformu KnowsOrigin, na níž umělce vybírají konkrétní kurátoři umění. „NFT používám na nejvíc fundamentální bázi. Potenciál tokenů sahá od jedinečných VIP lístků přes streamování, kdy posluchač dostane přístup k raritním skladbám, až po metaverzové avatary, které s vámi budou nedílně provázány. Právě tam začíná skutečně užitková cesta NFT pro širší veřejnost,“ míní JAF 34, který touto cestou nabídl 3D promo fotografie a do budoucna by jako NFT rád vydal i samotné hudební nahrávky

Přečtěte si také článek o potenciálu metaverza.

Velká vydavatelství NFT nezavrhují

Trend unikátních tokenů samozřejmě reflektují i velké tuzemské nahrávací společnosti včetně tradičního vydavatelství Supraphon. „Aktuálně pro rok 2022 nemáme v edičním plánu titul, který bychom se chystali nabídnout i prostřednictvím NFT. To se do budoucna může změnit v souvislosti s poptávkou a připraveností trhu. Dovedu si představit, že by to v praxi mohlo s některými umělci velmi dobře rezonovat,“ zamýšlí se Martin Kudla, který v Supraphonu působí v oblasti digitálního marketingu a A&R. Do jaké míry se fenomén stane běžnou součástí našeho života, podle něj ukáže už několik příštích let. V rámci celkové hudební distribuce zůstává nejúspěšnějším obchodním kanálem streaming, který u nás kopíruje celosvětový vzestupný trend. „V oblasti fyzických nosičů mají už několik let stoupající tendenci vinylové desky. Co se týká CD nosičů, je zajímavé, že v poslední době sledujeme velmi mírný nárůst na rozdíl od globálního trhu, kde CD nosiče zaznamenávají pokles,“ konstatuje Kudla.

Ačkoliv přibývají názory, že NFT přináší opravdovou revoluci, stejně tak sílí opačné stanovisko odborníků, podle nichž tokeny symbolizují pouze rozšíření trhu, a nikoliv přímou podporu umění. V každém případě ale patří k ukázkovým příkladům tokenizace aktiv, které poskytují nový způsob provádění investic. Otazníky visí nad rizikem burzy tokenů a spekulacemi kolem vlastnictví, ale také okolo problému uhlíkové stopy, kterou kryptoměny zanechávají kvůli energetické náročnosti a vysoké spotřebě elektřiny. „NFT je možná jen výstřelek, ale jde o skvělý impuls pro uvědomění si, že je tu opravdu mnoho možností, jak využít blockchain v hudebním průmyslu efektivněji. Prodávání tvorby ve formě tokenů představuje jakousi důstojnost a férové ohodnocení hudebního díla jako umění, nejen jako dodatečného hluku v podobě podkresu do kavárny,“ uzavírá hudebnice Anna Vaverková.

Mohlo by vás dále zajímat

Vývoj a popularita NFT. Co si o nich myslí umělci a investoři?

Metaverse. Nová verze internetu, o kterou usilují technologičtí giganti

Světový trh s uměním v roce 2020: Vychází z krize silnější?