Analýza: Jak si stojí český papírenský trh a kam směřuje

 

Papírenský průmysl v České republice vykazuje roční obrat přes 80 miliard korun. V posledním desetiletí se musel vypořádat s dopady globální ekonomické krize i s lokálními vlivy, jako je například kůrovcová kalamita, která snižuje cenu dřeva.

Zhruba 2/3 kapacit tuzemského papírenského průmyslu produkují výrobky z papíru, především obalový materiál, zbytek vyrábí samotný papír, a především nezbytnou základní surovinu – buničinu.

Na českém trhu působí téměř dvě desítky producentů papíru. Výrobců buničiny je už podstatně méně. Hlavní výrobce buničiny z dřevěných štěpek je Mondi Štětí, které je součástí mezinárodní skupiny Mondi (přední světový producent papírových materiálů, papíru a buničiny). Severomoravský Biocel Paskov se v současné době věnuje výrobě viskózové buničiny pro textilní průmysl (do roku 2012 produkoval sulfitovou buničinu pro papírenský průmysl), zatímco OP Papírna produkuje buničinu pro výrobu cigaretového a úzkého papíru. Pokud jde o výrobky z papíru, většinu z několika set ekonomických subjektů tvoří pracující majitelé – fyzické podnikající osoby.

Český papírenský průmysl se ve velké míře specializuje na výrobu balicích a obalových druhů papíru, přičemž v tomto segmentu se očekává další růst poptávky. Jak si povede výroba grafického a novinového papíru? Kolik kilogramů papíru spotřebuje průměrný Čech – a liší se v tomto ohledu od svých západních sousedů? Jaká je bilance našeho zahraničního obchodu v této oblasti? A jak se změní struktura produkce českého papírenství?

Podrobnější přehled o českém papírenském trhu najdete v nové analýze České spořitelny, která je volně ke stažení ZDE.

Mohlo by vás ještě zajímat

Leoš Horák: Jak dělat nejlepší víno na světě

Velká analýza teplárenství v Česku

Budoucnost jídla podruhé: Co budeme jíst zítra a co za deset let