Když se ruší veletrhy.
Jak drobní podnikatelé prodávají své výrobky?

15. prosinec 2020

Keramika, oblečení nebo vlastní kosmetika. Mnozí tvůrci autorských výrobků letos zažívají krušné časy. Kvůli rušení veletrhů, sezónních trhů a omezování provozu obchodů totiž přicházejí o důležité příležitosti k prodeji svého zboží. Jaký to má vliv na jejich podnikání? Prodávají teď víc výrobků online? Přečtěte si zkušenosti dvou mladých autorek.

Pryč jsou dny, kdy lidé reagovali na koronavirovou epidemii impulzivním nakupováním potravin, léků a toaletního papíru. I tak se ale spotřebitelské chování řady lidí změnilo. A to zejména v důsledku ekonomické krize a náhlé ztráty pracovních příležitostí, která kvůli vládním opatřením postihla řadu odvětví.

Veletrhy a sezónní trhy patří mezi jednu z postižených oblastí podnikání. Zákaz pořádání veletrhů ale nezasahuje pouze jejich pořadatele, kteří již na jaře mluvili o negativních dopadech koronaviru a možné likvidaci celého odvětví. Dotýká se také účastníků. Také těm koronavirus vstoupil do plánů pro letošní rok. Jak? A pomáhá možnost prodeje přes internet?

Podnikat, i když nikdo neví, jak to bude dál

Podnikat sám, a navíc v době krize, není žádný med. Své o tom ví i Vendula Podéšťová, autorka punčoch s nápaditým sítotiskovým potiskem.

Technologii sítotisku se věnuje už přes osm let, značku Splanch ale založila teprve v roce 2016, společně se svou kamarádkou ze střední školy. „Neměly jsme peníze na počáteční investici, a tak jsme si obě musely přivydělávat další prací,“ popisuje Vendula Podéšťová jejich začátky. „Měly jsme ale know-how a práce jsme se nebály. Teprve postupem času jsme začaly zjišťovat, jak chceme, aby naše výrobky vypadaly, jak je budeme prezentovat a co od společného podnikání vůbec očekáváme. Nakonec se naše cesty rozešly a já v tom zůstala sama.“

Po této změně se Vendula Podéšťová rozhodla, že se tvorbě výrobků se sítotiskem začne věnovat naplno. Zdálo se, že se blýská na lepší časy, a tak začala uvažovat i o přijetí dalšího člena do týmu. Jenže pak přišla první vlna koronaviru a s ní nečekané komplikace s prodejem zboží.

Vendula Podéšťová se pravidelně účastní Dyzajn marketu, jedné z největších a nejnavštěvovanějších událostí v Čechách, na které si lze prohlédnout i zakoupit autorskou tvorbu. Jakou roli hraje v jejím podnikání?

„Velkou. Tento druh prodeje je pro mě opravdu důležitý. Kromě toho, že je zdrojem nezanedbatelné části mého celoročního výdělku, je to i jeden z dobrých způsobů, jak dát o svojí značce vědět.“ Na začátku roku se proto Vendula přihlásila na jarní termín Dyzajn marketu. Ten se kvůli vládním opatřením sice přesunul na později, ale nakonec proběhl. „V září už jsem však tušila, že to před Vánocemi bude všelijaké, a tak jsem se na zimní Dyzajn market už raději nepřihlásila,“ komentuje současnou situaci Vendula. 

Přitom příjem z Dyzajn marketu během zimní a jarní sezóny je pro ni stěžejní. „Jen díky němu přečkám letní měsíce. Protože jsou mým hlavním výrobním artiklem právě punčocháče, na které si v horkých letních dnech nikdo nevzpomene, vyplňovala jsem prázdniny tisknutím zakázek pro nejrůznější akce a festivaly, jako je Junktown a další alternativní projekty, které se však letos také nemohly uskutečnit.“

Složitosti s prodejem Vendula řeší navzdory tomu, že měla už před koronavirovou krizí svůj vlastní e-shop splanch.cz. Ten založila krátce po začátku vlastního podnikání a nyní se ho s ohledem na konkurenci na internetu snaží postupně vylepšovat, stejně jako své profily na sociálních sítích. „Chtěla jsem, aby design stránek a celkový vzhled značky vypadal podle našich představ a nemusely jsme se mačkat do šablon prodejních portálů, jako jsou Etsy nebo Fler,“ vysvětluje.

Hlavním problémem je podle ní nyní to, že nikdo neví, jak dlouho bude omezení veletrhů a obchodů trvat. „Přestože prodej přes internet funguje, spousta lokálních krámků, které nabízí i moje produkty, musí nebo musela mít poměrně dlouhou dobu zavřeno. Obecně je společnost zdrženlivější, a tak člověk obrací každou korunu,“ dodává.

Vendula doufá, že se veletrhy dříve nebo později obnoví. „Prodej přes e-shop je fajn, ale mnohem lepší je potkat se s lidmi naživo. Spoustu z nich totiž zajímá celý proces tvorby, jsou rádi, že prodej zboží není anonymní a že si můžou popovídat přímo s autorem. Dalším příjemným aspektem je, že vidíte stálé zákazníky, kteří se k vám vrací a řeknou vám, že jsou s vašimi výrobky spokojeni. Pochvalný e-mail nebo zprávu napíše jen zlomek z nich.“

Rozjet podnikání navzdory koronaviru

Zajímavou zkušenost s podnikáním během epidemie má také Adéla Chmelařová, která tvoří různé výrobky s botanickými ilustracemi.

Adéla s vlastní tvorbou začala během studia chemie na vysoké škole, při němž vytvořila základ celé značky. Letos v září studium dokončila a ocitla se na rozcestí. Přemýšlela, zda se tvorbě věnovat naplno, nebo bude raději hledat práci v oboru. „Situace nebyla příznivá ani pro hledání nové práce, tím méně pro absolventa. Mezi chozením na pohovory jsem se věnovala hlavně své značce. Ta fungovala a vypadalo to, že má potenciál.“

A zatímco jiní s podnikáním raději skončili, Adéla se vydala opačnou cestou. „Byla to souhra náhod, ale postupně jsem si uvědomila, že tohle je pro mě správná cesta. Nyní má tvorba představuje hlavní zdroj mých příjmů.“

I ona však měla v plánu zúčastnit se s ručními výrobky hned několika trhů. „Trhy jsou zkrátka skvělým místem pro setkání s potenciálními zákazníky. Je daleko snazší dát o sobě vědět na trhu s lokální tvorbou, který zákazníci cíleně navštěvují, než na internetu a sociálních sítích, kam lidé chodí za zábavou nebo konkrétními výrobky,“ vysvětluje Adéla.

Své produkty dodává i do obchodů s lokální tvorbou po celé České republice, které na podzim zůstaly zavřené. „V předvánočním období jsou tyto prodejny navštěvovány nejvíce z celého roku a v minulých letech tvořily zhruba 70 % mého příjmu z prodeje. Proto mi nezbývalo nic jiného, než se situaci postavit čelem. Celý svět se najednou přesunul do online světa a bylo zapotřebí se rychle přizpůsobit, aby značka přežila.“

I Adéla má vlastní stránky achwatercolor.cz, na kterých své výrobky nabízí. „E-shop jsem tvořila také při studiu, ale pouze jako doplněk prodeje s pár objednávkami za měsíc. Kvůli omezením bylo nutné upravit e-shop tak, aby mohl fungovat jako hlavní zdroj objednávek,“ popisuje Adéla význam internetového obchodu pro její podnikání. A největší výzva? „Najít zákazníky na internetu. Online je daleko větší konkurence. Potřebujete kvalitní e-shop. Když ho zákazník navštíví, měl by chtít zůstat – a ideálně i nakoupit. Oslovení zákazníků online je výzvou pro všechny tvůrce,“ myslí si Adéla.

Mají lidé zájem o koupi autorských výrobků navzdory mimořádným opatřením? „Tato otázka mi nedává spát. Vnímám ale, že vzniká úžasná komunita lidí, kteří letos dávají přednost českým Vánocům. Možná nenakupují tolik, co každé svátky, ale určitě více přemýšlí nad tím, kdo jejich dárek vyrobil a koho svou koupí podpoří. A pomáhají mi také sociální sítě. Někteří zákazníci u mě nakoupili díky hashtagu #darujemeceskevanoce.

Právě ten je součástí kampaně Česká nadílka, prostřednictvím které se Česká spořitelna snaží podpořit lokální podnikatele a tvůrce autorských výrobků. Zapojte se s námi do této inciativy a podpořte i vy české výrobce koupí dárků pro své blízké a příbuzné. 

Mohlo by vás ještě zajímat

Moderní technologie umožňují manželům Hubkovým lépe hospodařit a vést normální život

Český výrobce regálů L.L.TRADE se na trhu prosadil díky sestavám na míru

Always on. Jak různé typy osobností pracují v době, kdy jsme stále online?