• Unikátní projekt Životní etapy zmapoval životy Čechů, nyní se zaměřil na to, jak prožívají Velikonoce
  • Loni utratili lidé v týdnu před Velikonocemi o 9 % více za potraviny než v běžném týdnu, v průměru o 100 Kč více než o rok dřív
  • Výdaje za potraviny nakoupené online loni meziročně vzrostly dokonce o 86 % na téměř 3 miliony Kč; nejvíce utrácí mladší rodiny
  • Pražáci za předvelikonoční nákupy utratí bezhotovostně v průměru 1 678 Kč, což je zhruba o 100 Kč více než Brňáci, ale jen o 50 Kč více než Liberečtí

V roce 2016 zaplatili lidé v Česku kartou v největších supermarketech během velikonočního týdne více než 1 mld. Kč. V loňském roce se zároveň skokově zvýšil objem prostředků utracených na internetu a to o 86 % na téměř 3 mil. Kč. Nejvíce před Velikonocemi na internetu utrácejí mladší rodiny, následovány singles a studenty. Vyplývá to z projektu výzkumného týmu České spořitelny s názvem Životní etapy, který propojuje několik zdrojů od etnografických rozhovorů, přes databáze klientů České spořitelny, projekce České spořitelny až po ad-hoc tematické výzkumy. Unikátnost tohoto projektu potvrzuje i první místo v soutěži Zlatý středník, které získala jejich knižní podoba.

Zajímavé výsledky nabízí i průzkum velikonočních zvyklostí. Podle očekávání lidé z velikonočních tradic nejvíce udržují malování vajíček a koledování mezi příbuznými. Necelá polovina z nich plete i pomlázku a zhruba třetina chodí na koledu také mimo rodinu. Půst před Velikonocemi však dodržuje pouze 9 % dotázaných a 7 % respondentů nedodržuje žádné zvyky. Tradice se udržují nejvíce v rodinách, jen s výjimkou držení půstu, kde vedou mladí lidé bez rodiny a senioři.

Téměř dvě pětiny lidí na velikonoční svátky kupují 21 až 30 vajec. Zhruba třetina pak kupuje 11 až 20 vajec a pětina kupuje více než 31 vajec. Tři čtvrtiny respondentů tráví Velikonoce doma, 11 % u příbuzných a 10 % na chatě, do zahraničí se nejezdí. Nejčastěji si lidé na Velikonoce zvou na návštěvu babičky a dědečky. Právě babičky jsou nejštědřejšími velikonočními dárci, následují je maminky a dědečkové.

A jak se chováme ke koledníkům? Jsme k nim poměrně otevření. Téměř 90 % mladších i starších rodin pozve domů buď všechny, nebo alespoň některé koledníky. Zhruba stejně otevření jsou i senioři a prázdná hnízda. Ti si ale více vybírají, kdo překročí jejich práh. Naopak nejméně vstřícní jsou mladí a lidé bez rodin. Jen dvě pětiny z nich pozve dál všechny koledníky a téměř jedna třetina z nich, nepustí dál nikoho. Dětští koledníci nejčastěji dostávají sladkosti a vajíčka. Dospělí koledníci nejčastěji dostanou alkohol a vajíčka.

Udržet rodinné finance pod kontrolu, lépe sledovat své výdaje i hledat úspory může lidem pomoci služba Moje zdravé finance (více informací na www.mojezdravefinance.cz). Službu Česká spořitelna nabízí od počátku listopadu v celé pobočkové síti. Demo aplikace Moje zdravé finance si můžete vyzkoušet zde.

Životní etapy

Pro další informace prosím kontaktujte Tiskové centrum Finanční skupiny České spořitelny:

Kristýna Havligerová
Tisková mluvčí FSČS

tiskove_centrum@csas.cz

Pavla Kozáková 
Tiskové centrum ČS