V posledních dnech se rozšířila volání jménem České spořitelny, bezpečnostního oddělení České spořitelny, ale také jménem Policie ČR. Odehrávají se převážně v českém a ruském jazyce. Volajících může být několik, nejprve se představí jménem Policie ČR a sdělí, že po chvíli bude volat někdo z ČS, nebo naopak. 

Pachatelé se volaného ptají, zda si zažádal o úvěr. Ten o něj nežádal, takže jej otázka vyleká. Následně volající přesvědčí klienta, že došlo k napadení jeho účtu a je třeba, aby si úvěr opravdu vzal a takto získanou hotovost včetně svých úspor vybral a donesl na schůzku. Ta je sjednaná v obchodních centrech nebo před pobočkou/budovou České spořitelny (tam, kde jsou umístěny bitcoinové bankomaty). Chvíli před domluvenou schůzkou pachatel opět zavolá a sdělí, že se nemůže dostavit a je třeba, aby klient vložil prostředky do bitcoinového bankomatu, a to na základě QR kódu, který mu zašle.

V některých případech se také opakuje situace, kdy pachatel přesvědčí poškozené, aby mu sdělili bezpečnostní údaje k Bankoví IDentitě nebo ke kartě a následně autorizovali pokyn v ověřovací aplikaci nebo mu nasdíleli bezpečnostní kódy.

Další metodou podvodníků je, že přesvědčí své oběti, aby si nainstalovali do telefonu/PC program pro vzdálené připojení a následně už jen autorizovali to, co pachatel zadává v internetovém bankovnictví. 

Nereagujte na podobné hovory!

Pamatujte:

  • Banka po vás nikdy nebude chtít, abyste si vzali půjčku, protože je váš účet ohrožen.
  • Nikdy po vás nebude chtít, abyste vybírali hotovost.
  • Nikdy neposílá QR kódy pro vklady do bitcoinového nebo jiného bankomatu.
  • Nesjednáváme si schůzky mimo pobočky ČS nebo online schůzky v Georgi
  • Do telefonu nikdy nesdělujte bezpečnostní údaje k Bankoví IDentitě nebo ke kartě.
  • Nikdy neautorizujte něco, co sami neděláte (potvrzování v aplikaci George klíč nebo předání kódu z SMS).
  • Neinstalujte si žádný program na základě telefonického hovoru.

Co dělat, když se stanete obětí podobného hovoru:

  • i v případě, že jste pachateli nesdělili žádné údaje, ozvěte se prosím na phishing@csas.cz a napište nám: 
    • kdy hovor proběhl (datum a čas),
    • z jakého tel. čísla byl hovor uskutečněn,
    • na jaké tel. číslo bylo voláno,
    • jakého máte mobilního operátora.

  • v případě, že jste sdělili jakékoliv údaje, prosím volejte na naši linku 800 207 207, pomůžeme vám.