3. dubna 2020

Aktualita, Tisková zpráva

Jak klienti České spořitelny utrácejí v době karantény

Na základě objemu transakcí klientů České spořitelny jsme spočítali, že výdaje domácností poklesly po 16. březnu, kdy byla zavedena karanténa, téměř o čtvrtinu. Klienti prakticky přestali kupovat oblečení a dramaticky omezili útraty v restauracích. Naopak více utrácejí za potraviny a léky. Nákupy se přesunuly do virtuálního prostředí a lidé začali masivně spoléhat na e-shopy, kde utratili o 44 % více. Hitem se staly online nákupy potravin s nárůstem výdajů o 215 % a online nákupy hotových jídel z restaurací (nárůst o 286 %).

David Navrátil

David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny

Karanténa zavedená od 16. března spolu s omezením prodejů a mnoha služeb výrazně ovlivnily, za co a kolik domácnosti utrácejí. Podle našich propočtů na základě transakcí klientů ČS poklesly za první dva týdny karantény výdaje domácností o čtvrtinu (23 %).

Nejvíce nakupujeme potraviny a léky

Během karantény výrazně vzrostly dvě položky: nákupy potravin a léků. Klienti České spořitelny celkově utratili za potraviny o 27 % více. K tomu se ale musí připočítat velké předzásobení, které domácnosti provedli ještě před vyhlášením karantény. Týden před karanténou totiž domácnosti utratili za jídlo téměř o 50 % více než obvykle. A první nákupní horečka vypukla na konci února (nárůst o 25 %). Vyšší poptávka po potravinách souvisí i s omezením výdajů v restauracích (pokles o 61 %). Ačkoliv mnoho restaurací prodává přes okénko nebo nabízí dovážku jídla, tak přesto hodně lidí začalo raději vařit doma.

Domácnosti začaly více nakupovat online
Jak domácnosti utrácejí během karantény

Češi už před karanténou rádi nakupovali potraviny přes on-line obchody potravin

Podle Eurostatu si čtvrtina Čechů nakoupila online alespoň jednou potraviny v loňském roce, což bylo třetí nejvyšší podíl (Nizozemí 35 % a Velká Británii 30 %). Karanténa přinesla masivní růst poptávky po nákupech potravin online a výdaje se zvýšily o 215 %. K naplněnému žaludku pomáhá i online nákup hotových jídel v restauracích, který se zvýšil o 120 %.

Další současnou “oblíbenou” destinací pro nákupy se staly lékárny, ať už kamenné nebo na internetu. Celkově tam Češi utrácejí o třetinu více, skrze internetové stránky dokonce o 286 % více.

Domácnosti prakticky přestali nakupovat oblečení (pokles výdajů o 82 %), což souvisí s uzavřením kamenných obchodů (pokles útrat v kamenných obchodech o 98 %). Jediný způsob, jak držet krok s módou zůstaly galanterie a e-shopy (nárůst o 129 %).

Vyhlášením nouzového stavu klesla poptávka po pohonných hmotách o třetinu

Velký pokles o dvě třetiny zasáhl obchody nabízející vybavení domácností. Ačkoliv i zde domácnosti se učí více nakupovat přes internet (nárůst o 162 %), tak to nezabránilo tak velkému poklesu. Karanténa a omezení pohybu snížilo i poptávku po benzínu a naftě téměř o 30 %.

Větší preferenci platit kartou nebo mobilem dokazuje snížení výběrů z bankomatu o třetinu. Jednak mnoho fyzických obchodů je uzavřeno nebo má omezený provoz, ale zároveň mnoho prodejců začalo přijímat výhradně nehotovostní platby, aby minimalizovali riziko šíření koronaviru přes bankovky.

Zajímavosti podle věkových kategorií

  • pro účely analýzy jsme sledovali tři věkové kategorie: 0-29 = mladí, 30-59 = rodiny, 60+ = starší 
  • mladí a rodiny snížily útraty shodně o 21 %, starší o 26 %; 
  • Během karantény začali potraviny nakupovat více především mladí (nárůst o 35 %) a rodiny (nárůst o 34 %), zatímco starší generace zvýšila své výdaje na jídlo jen o 9 %; 
  • Elektronika: v případě starší generace došlo během karantény k celkovému poklesu útrat o 70 %, mladí naopak nakupují o 1 % více (rodiny -11 %); 
  • Lékárny: výrazně více nakupovaly rodiny (+40 %), zatímco mladí jen +17 % a staří +29%; 
  • Vybavení domácností: mladí -50 %, rodiny -63 %, starší -84 %; 
  • Online a e-commerce 
    • během karantény začala přes internet více nakupovat starší než mladší generace: mladí zvýšily výdaje o 34 %, rodiny o 47 % a starší o 52 %; 
    • je to například dobře vidět v případě potravin: mladí (+152 %), rodiny (+213 %) a starší (+382 %).

David Navrátil
Hlavní ekonom České spořitelny
Tel.: +420 724 249 366
E-mail: dnavratil@csas.cz

Pro další informace prosím kontaktujte Tiskové centrum Finanční skupiny České spořitelny:

Filip Hrubý
Tiskový mluvčí ČS
Tel.: +420 775 011 550
E-mail: fhruby@csas.cz

E.mail: tiskovecentrum@csas.cz
Tel.: +420 731 647 004                                                                         

Profil České spořitelny

Jsme nejstarší českou bankou, naše kořeny sahají až do roku 1825. Naším cílem je vést jednotlivce, firmy a celou společnost k prosperitě. Jsme největší bankou v České republice s více než 4,6 miliónu klientů a zároveň bankou nejdostupnější - disponujeme největší sítí poboček a bankomatů. Máme relevantní nabídku pro všechny typy zákazníků od individuálních klientů a malých a středních firem až po velké korporace a veřejný sektor. Máme významnou roli v poskytování služeb v oblasti finančních trhů. Od roku 2000 jsme součástí evropské bankovní skupiny Erste. Naše postavení nám dovoluje udávat trend v technologických a digitálních inovacích a zavádění nových služeb a produktů.

  • Zaujímáme vedoucí tržní pozici v oblasti klientských i firemních úvěrů, hypoték i v celkových vkladech. Našich služeb využívá každá druhá municipalita v České republice.
  • Jsme jedinou bankou na trhu, která umožňuje získat půjčku zcela online, aniž by žadatel musel být naším klientem.
  • Naše internetové a mobilní bankovnictví George je nejvyužívanější bankovní digitální službou na trhu.
  • Nadace České spořitelny je největší bankovní nadací v ČR. Zaměřuje se především na systémové změny ve vzdělávání a v sociálním podnikání. Do podpory projektů v těchto oblastech a dalších obecně prospěšných programů investuje každý rok v průměru 60 miliónů korun.