Podvody při nakupování
přes internet

Rádi nakupujete přes internet? Objevili jste právě jedinečný nebo nový e-shop? Je potřeba si před nákupní horečkou vše ověřit a pak teprve začít nakupovat.

Jak poznat falešný e-shop?

  • Většinou mají obchodníci výrazně nižší ceny než konkurenti.
  • Často nelze obchod proklepnout přes internet a relevantní hodnocení zákazníků.
  • Obchodní podmínky jsou často skryté, kontakty neutrální, e-shop signifikantně nenabízí dobírku.

Jak se chránit?

  1. Ověřujte si, u koho nakupujete. 
  2. Dejte pozor, co a komu potvrzujete. 
  3. S nikým nesdílejte přístupy a hesla ke svému účtu nebo všechna čísla na kartě

TIP: Při prvním nákupu na neznámém e-shopu raději použijte formu dobírky nebo jednorázovou virtuální kartu.

Jak takového obchodníka poznáte?

  • Z webových stránek není zřejmé, kdo je provozovatelem e-shopu, tedy není jasné, s kým uzavíráte smlouvu a vůči komu můžete nárokovat svá práva. Zcela chybí informace o možnostech uplatnění reklamace.
  • Na svých stránkách nemá uvedené Obchodní podmínky.
  • Nabízí „značkové zboží“ za podezřele nízkou cenu (jedná se o padělky zboží).
  • Neuvádí dostatek informací o produktu.
  • V obchodních podmínkách je zmíněn pouze dodavatel zboží (např. společnost z Číny), informace o této společnosti však nelze ověřit. Webové stránky se tváří jako český internetový obchodník (hlavně levné zboží - dámské a pánské boty, kabelky a jiné). Ačkoli se prodejce soustředí na český trh, na stránkách je v obchodních podmínkách uvedeno: "Smlouva a otázky související se řídí právem Čínské lidové republiky".
  • Účtuje skryté náklady/poplatky, o kterých na webových stránkách není informace.

Výše uvedené charakteristické znaky se netýkají pouze různých e-shopů, ale různých bazarových portálů (vinted.cz, MarketPlace na Facebooku aj.). I v těchto případech buďte obezřetní.

Obětí se můžete stát také v případě, že cokoli prodáváte. V praxi dochází k těmto situacím:

  • Člověku, který zboží prodává, se ozve zájemce, který ale požaduje zaplacení určité částky. Tvrdí, že se jedná o poplatky za dopravu, pojistné aj. Slíbí, že o tuto částku navýší cenu za zboží, kterou prodávajícímu pošle. Prodávající „poplatky“ uhradí, ale „zájemce“ se mu už nikdy neozve.
  • Prodávajícímu se ozve „zájemce“, s kterým se domluví a sdělí mu číslo účtu, kam má zaslat peníze. Od „zájemce“ mu přijde falešné potvrzení o uhrazené platbě (např. formou dokumentu nebo pomocí odkazu na PayPal). Peníze ale na účet prodávajícího samozřejmě nedorazí. „Zájemce“ se pak začne dožadovat zboží nebo vrácení peněz. Vyhrožuje udáním na policii, často zmiňuje také Interpol nebo FBI. 

Pokud jste se stali obětí těchto prodejců:

  • Podejte trestní oznámení na Policii České republiky. Možná si řeknete, že se jedná jen o malou částku, např. 400 Kč, ale když si ji vynásobíte např. 30 podvedenými lidmi, dostanete se na částku 12 000 Kč, kterou podvodník získal. A když se o něm nikdo nedozví, může ve své činnosti dál pokračovat.
  • S trestním oznámením navštivte naši nejbližší pobočku, nebo kontaktujte naše klientské centrum 800 207 207.

Nejlepší je podvodům předcházet:

  • Čtěte recenze a upozornění od ostatních uživatelů na internetu (nejen na stránkách, na kterých nakupujete).
  • Zkontrolujte web obchodníka, zejména jestli jsou na něm vystaveny obchodní podmínky, reklamační řád a informace o společnosti.
  • Pokud není prodejce ověřený, využijte možnost nákupu na dobírku.
  • V případě firmy si zkontrolujte IČO na www.justice.cz nebo www.info.mfcr.cz v sekci ekonomických subjektů, kde můžete zjistit:
    • zda firma vůbec existuje,
    • že není v insolvenčním řízení,
    • zda nemá pozastavenou nebo ukončenou činnost,
    • kdo je majitelem nebo jednatelem společnosti apod.
  • Informace můžete získat i na fyzické osoby, které nepodnikají, a to právě pomocí recenzí. Pokud nakupujete např. přes nějaký bazarový e-shop, ten hodnocení ostatních uživatelů zveřejňuje. Můžete také vyhledat informace o tel. čísle prodejce na internetu.
  • Čtěte recenze nejen o prodávajících, ale i o kupujících.
  • Dobrým zdrojem informací mohou být i webové stránky České obchodní inspekce www.coi.cz. V oddělení „Pro spotřebitele“ naleznete sekci „Rizikové e-shopy“. Pokud tam najdete i ten "svůj" (podle adresy), rovnou si můžete přečíst, proč byl do problematické skupiny zařazen.
  • Pokud prodáváte zboží, neposílejte jej dříve, než skutečně obdržíte peníze.
  • V případě prodeje neposílejte žádné poplatky − vy prodáváte, vy máte dostat peníze.

Kam dále

Buďte obezřetní: Podvodníci se vydávají za falešné bankéře a snaží se získat kompletní přístup do vašeho George

Jak na bezpečné platby v předvánočním období

Pozor při prodejích na bazarových portálech

Bezpečnost a ochrana dat

Phishing

Skimming