Podvodných telefonátů stále přibývá. Falešní bankéři, poradci i další se ve vás snaží vzbudit důvěru, doopravdy jim ale jde vždy o vaše peníze. Jak se účinně bránit?
Čím se podvodník ihned prozradí:
- chce po vás buď přístupové údaje k vašemu Georgi, povolit vzdálený přístup do vašeho počítače nebo odeslat peníze na “bezpečný” účet, případně je vložit do “bezpečného” bankomatu.
- Falešný bankéř: „Váš účet byl napaden, musíme ho hned zablokovat, abychom Vaše peníze zachránili. Sdělte nám své přístupové údaje k bankovnictví…“
- Falešný investiční poradce:
„Začít investovat můžete i s nízkou částkou, třeba jen 5 tisíc korun. Abyste měl každodenní přehled o svých financích, budeme potřebovat vzdálený přístup do vašeho počítače... Abychom mohli připisovat peníze z investic na váš účet, potřebujeme přístupové údaje k vašemu internetovému bankovnictví.“
Banka, policie ani investiční společnost po vás nikdy nebude požadovat přístupy k vašemu bankovnictví nebo hesla. Nepotřebuje je ani pro záchranu vašich peněz! Žádná z těchto institucí po vás nebude chtít peníze poslat nebo vložit na “zabezpečené” účty nebo bankomaty. Takto jedná vždy podvodník!
Jak si ověřit, že mluvíte s bankéřem nebo pracovníkem České spořitelny:
Kdykoli vám bude volat někdo z České spořitelny, na obrazovce vašeho mobilního telefonu se objeví oznámení „Volá Vám Česká spořitelna“. V takovém případě se můžete spolehnout, že číslo, které vidíte na displeji, je naše. Více informací zde.
Pokud vám volá bankéř nebo jiný pracovník banky, ale oznámení se vám nezobrazí, vyzvěte ho, ať ověří svou totožnost přes aplikaci George. Zde najdete návod, jak to udělat. Pokud volající ověření odmítne, pravděpodobně jde o podvodníka.
Pokud si nejste jisti, že mluvíte s pracovníkem banky, hovor ukončete a využijte naši NON STOP linku 277 207 207. Tady si můžete přečíst návod, jak se k nám dovolat přes George.
Po telefonu nikdy nesdělujte své bezpečnostní údaje, pokud skutečně nemáte jistotu, že víte, s kým mluvíte. Skutečný bankéř nikdy nebude vyžadovat přístupové údaje do George ani číslo karty. Se svým bankéřem, pokud možno komunikujte prostřednictvím George. Zde najdete návod, jak si sjednat v Georgi schůzku v bance.
Tipy, jak si ověřovat firmy, investiční společnosti, instituce, státní subjekty:
- Navštivte oficiální stránky dané společnosti a informace si tam ověřte. Nebo zavolejte na oficiální číslo společnosti. Neověřujte informace na telefonním čísle / e-mailu, které vám cizí osoba předala v SMS nebo nadiktovala po telefonu. Nevolejte ani zpět na číslo, ze kterého vám možný podvodník volal. I když vypadá jako oficiální číslo instituce, může být podvržené. Vždy číslo do telefonu nově zadejte a vytočte.
- Vyhledejte si recenze společnosti i dané telefonní číslo na internetu na více místech, nespoléhejte jen na stránky konkrétní firmy. Čím více hodnocení, tím lépe.
- Zastavte se a zamyslete se. Proč by někdo dával hodně peněz za málo práce? Chovala by se daná instituce tímto způsobem? Jak byste se zachovali ve fyzickém světě-dali byste klíče od svého bytu nebo své úspory člověku, kterého neznáte? Co vše víte o protistraně?
- Poraďte se se svými blízkými.
- Nezapomeňte dodržovat naše 3 pravidla pro vaši bezpečnost
Tip: Podvedl vás někdo? Máte podezření, že se o to někdo pokouší?
Využijte první pomoc České spořitelny.
Vše začalo nákupem na e-shopu
Příběh paní Ivety začal celkem nevinně. Zlákaly ji slevy na jednom z e-shopů a tak tam nakoupila. Až po zaplacení zboží ji napadlo podívat se na recenze, kde zjistila, že e-shop asi není úplně solidní. Recenze byly špatné, a dokonce v nich zaznívalo, že je e-shop podvodný. Velmi rychle jí došlo, že asi právě přišla o peníze, pro jistotu si proto zablokovala kartu a zažádala si o novou. Oddychla si. Sice svojí nepozorností přišla o pár stovek korun, ale alespoň ji včas napadlo zablokovat kartu.
Chcete se o podvodech dozvědět víc?
Sledujte náš web Bezpečnosti a ochrany dat.