Podvodných telefonátů stále přibývá. Falešní bankéři, poradci i další se ve vás snaží vzbudit důvěru, doopravdy jim ale jde vždy o vaše peníze. Jak se účinně bránit?

Čím se podvodník ihned prozradí: 

  • chce po vás buď přístupové údaje k vašemu Georgi, povolit vzdálený přístup do vašeho počítače nebo odeslat peníze na “bezpečný” účet, případně je vložit do “bezpečného” bankomatu. 
    • Falešný bankéř: „Váš účet byl napaden, musíme ho hned zablokovat, abychom Vaše peníze zachránili. Sdělte nám své přístupové údaje k bankovnictví…“ 
    • Falešný investiční poradce:   
      „Pro každodenní přehled o svých investicích, budeme potřebovat vzdálený přístup do Vašeho počítače... Abychom mohli připisovat peníze z investic na Váš účet, potřebujeme přístupové údaje k Vašemu internetovému bankovnictví.” 

Banka, policie ani investiční společnost po vás nikdy nebude požadovat přístupy k vašemu bankovnictví nebo hesla. Nepotřebuje je ani pro záchranu vašich peněz! Žádná z těchto institucí po vás nebude chtít peníze poslat nebo vložit na “zabezpečené” účty nebo bankomaty. Takto jedná vždy podvodník! 

Jak si ověřit, že mluvíte s bankéřem nebo pracovníkem České spořitelny: 

  • Pokud volá bankéř nebo jiný pracovník banky, vyzvěte ho, ať ověří svou totožnost přes aplikaci George. Zde najdete návod, jak to udělat. Pokud ověření odmítne, pravděpodobně jde o podvodníka. 
  • Pokud si nejste jistí, že mluvíte s pracovníkem banky, hovor ukončete a využijte naši NON STOP linku 800 207 207. Zde najdete návod, jak se k nám dovolat přes George.
  • Po telefonu nikdy nesdělujte své citlivé údaje, pokud si nejste opravdu jistí, že víte, s kým mluvíte. Se svým bankéřem pokud možno komunikujte prostřednictvím George. Zde najdete návod, jak si sjednat v Georgi schůzku v bance.

Tipy, jak si ověřovat firmy, instituce, státní subjekty:  

  1. Navštivte oficiální stránky dané společnosti a informace si tam ověřte. Nebo zavolejte na oficiální číslo společnosti. Neověřujte informace na telefonním čísle / e-mailu, které vám cizí osoba předala v SMS nebo nadiktovala po telefonu. Nevolejte ani zpět na číslo, ze kterého vám možný podvodník volal. I když vypadá jako oficiální číslo instituce, může být podvržené. Vždy číslo do telefonu nově zadejte a vytočte. 

  2. Vyhledejte si recenze společnosti i dané telefonní číslo na internetu na více místech, nespoléhejte jen na stránky konkrétní firmy. Čím více hodnocení, tím lépe.  

  3. Zastavte se a zamyslete se. Proč by někdo dával hodně peněz za málo práce? Chovala by se daná instituce tímto způsobem? Jak byste se zachovali ve fyzickém světě-dali byste klíče od svého bytu nebo své úspory člověku, kterého neznáte? Co vše víte o protistraně?  

  4. Poraďte se se svými blízkými. 

Tip: Podvedl vás někdo? Máte podezření, že se o to někdo pokouší?
Využijte první pomoc České spořitelny.

Vše začalo nákupem na e-shopu

Příběh paní Ivety začal celkem nevinně. Zlákaly ji slevy na jednom z e-shopů a tak tam nakoupila. Až po zaplacení zboží ji napadlo podívat se na recenze, kde zjistila, že e-shop asi není úplně solidní. Recenze byly špatné, a dokonce v nich zaznívalo, že je e-shop podvodný. Velmi rychle jí došlo, že asi právě přišla o peníze, pro jistotu si proto zablokovala kartu a zažádala si o novou. Oddychla si. Sice svojí nepozorností přišla o pár stovek korun, ale alespoň ji včas napadlo zablokovat kartu.

Chcete se o podvodech dozvědět víc?

Sledujte náš web Bezpečnosti a ochrany dat.